Alman ve Fransız yay kullanım stillerinin uygulamalı karşılaştırılması
Citation
Goksel, S. (2025). ALMAN VE FRANSIZ YAY KULLANIM STİLLERİNİN UYGULAMALI KARŞILAŞTIRILMASI. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 11(SAYI 21), 39-63.Abstract
Konservatuvarlarda verilmekte olan müzik öğretiminin en erken başlangıç seviyesi 5.sınıf olarak günümüzde belirlenmiştir. Küçük yaşlarda profesyonel müzik eğitimine başlarken ise ilk aşama, doğru enstrüman seçimi ve bu eğitimi vereceği ilk öğretmenidir. Üniversite mezuniyeti ile profesyonel müzik hayatına başlayıncaya dek aldığı tüm müzikal ve teknik bilgi, yaşamındaki kariyerinin belirlemesinde önemli rol oynayacaktır. Bu yüzdendir ki; kişinin fiziksel yapısına uygun enstrüman seçimi, doğru yay tekniği, müzikal kalite ile birleştiğinde enstrümanındaki hakimiyet kapasitesi de artacaktır. Barok Dönemden günümüze denk bas çalgılarının yay tutuş stilleri değişiklik göstermiştir. Alman ve Fransız iki farklı yay tutuş tekniği ile çalınan kontrbas, bu araştırmanın temelini oluşturmaktadır. Günümüzde farklı ülkelerdeki profesyonel icracılar ve öğretmenler bu yay tekniği ile hem çalmaktadır hem de öğretmektedirler. Bugüne dek bu yay tekniğinin avantaj ve dezavantaj bakımından arşive geçmiş çok az kaynak mevcuttur. Günümüzde Türkiye ve Dünya’da bu iki yay tekniğinde çalan oldukça başarılı müzisyenler bulunmaktadır. İki yay tekniğinde de eserler istenilen kaliteyi yakalayabilmektedir. Lakin kişini yay tekniğini belirleyen unsurlar başlıca, yaşadığı bölgede öğreten öğretmenin yay tutuş teknik geçmişi önemli rol oynamaktadır. Bu araştırmada, Alman ve Fransız yay teknikleri incelenecek, avantaj ve dezavantajları değerlendirilecek, “Türkiye kullanılan kontrbas yay tekniği hangisidir?” sorusuna cevap aranacaktır. Türkiye’de eğitim veren Konservatuvar, Güzel Sanatlar Liseleri, Müzik Öğretmenliği bölümü kontrbas eğitimine yeni başlayacak tüm kontrbas öğrencilerine farkındalık, teknik olarak yol gösterme bakımından avantaj ve dezavantajları ile uzun eğitim sürecinin başlangıcında yol göstermeyi hedeflemektedir. French and German bow styles, which are double bass bow holding
techniques, are played by professional double bass players and students today.
The advantages and disadvantages of these bow styles and why there are two bow
techniques in the double bass should also be investigated in the historical process.
For the student who will start training on the double bass instrument, it is
important which holding technique is preferred more in conservatories in Turkey
and the reason for it. The most important problem of this research is which of the
two bow techniques is easier or more difficult? Moreover, in the future stages of
education, changing the school or moving to another country where the student
wants to continue his education or career makes a difference to the extent of the
importance of the double bass bow holding technique for the student; This has
been the subject of research all over the world. The muscle groups used in the bow
technique are named in both bow styles and their difficulty and ease levels are
compared. This is important for both students and instructors in terms of
examining the literature experimentally for the first time. This research, which is
designed in the action research pattern, one of the qualitative research methods,
helps determine the effects of two bow holding styles (German and French) in the
process of giving double bass training at Trakya University. Support was received
from a doctoral student in the Department of Physiotherapy at the University of
Faculty of Medicine. In this respect, the research proceeded with a case study
design. In this process, the muscle groups working in bow variations (legato,
tremolo, spiccato, staccato, detache) applied in two bow holding styles were
evaluated. Muscle groups were defined, and it was found that some of the bow
holding techniques in the muscle groups used were more difficult in the German
bow and some in the French bow.