Beste-i Kadim ve Celaleddin dede efendi’nin ayini örneğinde Dügâh makamının değişimi
Citation
Özgelen, O. Z., & Bakkal, B. (2025). BESTE-İ KADİM ve CELALEDDİN DEDE EFENDİ’NİN AYİNİ ÖRNEĞİNDE DÜGÂH MAKAMININ DEĞİŞİMİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 11(SAYI 21), 64-109.Abstract
Çalışmamızda Dügâh makamının tarihsel süreçteki değişimi ve dönüşümü Beste-i Kadim Mevlevi ayini ve Celaleddin Dede Efendi’nin Dügâh Mevlevi ayininin makamsal analizi doğrultusunda ele alınmıştır. Bu çerçevede Beste-i Kadim Mevlevi ayinleri hakkında kısa bilgiler verilmiş ve metnin devamında Celaleddin Dede Efendi’nin biyografisiyle beraber müzikal kimliği incelenmiştir. Çalışmamızda metot olarak literatür tarama, döküman inceleme ve müzikal analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu meyanda Emin Dede’nin mecmuasındaki ayin notaları referans alınarak iki eserin melodik yapıları bütün selam ve bölümleriyle analiz edilmiştir. Böylece Dügâh makamının tarihsel süreçteki değişimi gözlemlenmiştir. Çalışmamızın analiz kısmında iki ayinin hem çeşni1 hem makamsal analizi görsellerle destelenerek ayrıntılı şekilde verilmiş ve makam ya da usul geçkileri de belirtilmiştir. Bu meyanda iki ayinde kullanılan çeşni ve makam yapıları tablolar halinde gösterilmiş ve Dügâh makamının değişimi iki ayin üzerinden okunmuştur. Bu doğrultuda 13-15. yüzyıllara ait tarihsel kaynaklardan alınan bilgilere göre Dügâh makamının önce ‘şube’ olarak yer aldığı görülmüştür. Özellikle Beste-i Kadim ayinle Dügâhın makam kimliği ortaya konulmuş ve bu süreçten sonra hem teorik alanda hem de icra pratiğinde günümüze değişerek ya da dönüşerek ulaşmıştır diyebiliriz. Ayrıca makam evreninde Mevlevi ayinlerinin büyük rolü olduğu ve gerek teoriyi gerekse icra pratiğini önemli derecede etkilediği görülmüştür. Bu meyanda özellikle 16-20. yüzyıl makam teorisini Mevlevi ayinleri üzerinden değerlendirmenin doğru yöntemlerden biri olduğu kanısı desteklenmektedir. In our study, the change and transformation of the Dügâh makam in the
historical process has been discussed in the direction of the makam analysis of the
Beste-i Kadim Mevlevi ayin (rite) and Celaleddin Dede Efendi's Dügâh Mevlevi
ayin. In this framework, brief information about Beste-i Kadim Mevlevi ayins is
given and Celaleddin Dede Efendi's musical identity is analysed together with his
biography. In our study, literature review, document analysis and musical analysis
method were used as methods. In this context, the melodic structures of the two
works have been analysed with all the selams and sections by taking Emin Dede's
liturgical scores in his mecmu as reference. Thus, the change of Dügâh makam in
the historical process was observed. In the analysis part of our study, both the
variation and makam analyses of the two ayins are given in detail supported by
visuals and the makam or usul transitions are also indicated. In this context, the
variation and makam structures used in the two ayins are shown in tables and the
change of the Dügâh makam is read through the two ayins. In this direction,
according to the information obtained from historical sources from the 13th-15th
centuries, it was observed that the Dügâh makam was first included as a ‘şube’.
Especially with the Beste-i Kadim ayin, the makam identity of Dügâh was revealed
and after this process, we can say that it has reached today by changing or
transforming both in the theoretical field and in performance practice. In addition,
it has been observed that Mevlevi ayins have a great role in the makam universe
and have significantly influenced both theory and performance practice. In this
respect, it is supported that evaluating the makam theory of the 16-20th century
through Mevlevi ayins is one of the correct methods.