Konservatuvar öğrencilerinin müzik dinleme yaklaşımları
Künye
Coskuner, S. (2025). KONSERVATUVAR ÖĞRENCİLERİNİN MÜZİK DİNLEME YAKLAŞIMLARI. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 11(SAYI 21), 110-115.Özet
Müzik, insanların duygusal, bilişsel ve davranışsal deneyimlerini derinlemesine etkileyen güçlü bir uyaran kaynağıdır. Bilimsel araştırmalar, müziğin beyin aktivitesi, duygusal durumlar, dikkat ve motivasyon gibi bir dizi psikolojik süreci nasıl etkilediğini ortaya koymaktadır. Güçlü bir iletişim aracı olarak müzik dinlemenin çeşitli türleri bulunmaktadır. Bu türler içerisinde olan aktif dinleme, dinleyicinin sürecin içinde olduğu ve dinlediği müziğe daha eleştirel yaklaştığı bir türdür. Müzik dinleme, müzik eğitiminin destekleyici unsurların birisi olup, öğrencilerin gelişimleri için önemli bir yer tutmaktadır. Bu araştırmada müzik dinlemenin önemi ve konservatuvar öğrencilerinin müzik dinleme yaklaşımlarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Akdeniz Üniversitesi Antalya Devlet Konservatuvarı Müzik ve Sahne Sanatları Lisesi Müzik Bölümü öğrencileri oluşturmuştur. Betimsel ve nicel bir çalışma olan araştırmada veriler anket yoluyla elde edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin en beğendikleri müzik türünün Klasik Batı Müziği, en beğenmedikleri müzik türünün ise Rap müzik olduğu görülmüştür. Ayrıca, öğrencilerin müzik dinlemek için özel zaman ayırdıkları, müziği Youtube ve Spotify platformlarından dinledikleri, müziği her gün dinledikleri, müzik dinlemeye 60-120 dakika ayırdıkları, seçimlerinde eser odaklı müzik dinledikleri, müzik dinlemeden önce ne dinleyeceklerini planladıkları, yeni duydukları bir bestecinin ve yorumcunun farklı eser ve yorumlarını merak ettikleri, çaldıkları eserin farklı yorumlarını dinledikleri ve aralarında kıyaslama yaptıkları, bir müzik eserini dinlerken biçim ve müzikal unsurlara dikkat ettikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Music is a powerful source of stimuli that profoundly affects people's emotional,
cognitive and behavioral experiences. Scientific research reveals how music
affects a range of psychological processes such as brain activity, emotional
states, attention and motivation. There are various types of listening to music as
a powerful communication tool. Among these types, active listening is a type in
which the listener is involved in the process and approaches the music more critically. Music listening is one of the supporting elements of music education
and has an important place for the development of students. In this study, it was
aimed to determine the importance of music listening and music listening
approaches of conservatory students. The study group of the research consisted
of Akdeniz University Antalya State Conservatory of Music and Performing Arts
High School Music Department students. In the research, which is a descriptive
and quantitative study, data were obtained through a questionnaire. In the study,
it was seen that the most favorite music genre of the students was Classical
Western Music and the least favorite music genre was Rap Music. In addition, it
was also found that the students allocate special time for listening to music,
listen to music on Youtube and Spotify platforms, listen to music every day,
spend 60-120 minutes listening to music, listen to music with a focus on works in
their choices, plan what they will listen to before listening to music, and are
curious about different works and interpretations of a composer and interpreter
they have just heard. It has been concluded that they are curious about the works
and their interpretations, they listen to different interpretations of the work they
play and make comparisons between them, and they pay attention to the form
and musical elements while listening to a musical work.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları DergisiCilt
11Sayı
21Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/89961/1563642https://hdl.handle.net/11630/11951