60-72 aylık çocukların katılım haklarına yönelik görüşleri ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar ili örneklemi)
Abstract
Bu araştırmanın amacı, 60-72 aylık çocukların katılım haklarına yönelik görüşleri ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeline göre gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezinde bulunan, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi bağımsız anaokulları ve ilkokulların anasınıflarında öğrenim görmekte olan 60-72 aylık çocuklar ve bu çocukların öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenmiş olan 40 öğretmen ve 350 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Genel Bilgi Formu”, “Okul Öncesi Sınıfında Katılım Hakkı Ölçeği (Çocuk Formu)” ve “4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Öğretmen Formu)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, T-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda çocukların sınıfta düşük düzeyde katılıma sahip oldukları görüşünde oldukları ve öz düzenleme becerilerinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çocukların katılım haklarına ilişkin görüşleri ile çocukların cinsiyeti, kardeş sayısı, anne ve baba öğrenim durumu, baba meslek ve öğretmenin öğrenim durumu arasında anlamlı fark olduğu; çocukların öz düzenleme becerileri ile çocukların cinsiyeti, anne ve baba öğrenim durumu, anne ve baba meslek ve öğretmen öğrenim durumu arasında anlamlı fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada çocukların katılım haklarına ilişkin görüşleri ile öz düzenleme becerileri arasında pozitif yönde ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. The purpose of this study is to examine the relationship between 60-72-month-old children's views on participation rights and their self-regulation skills. The study was conducted according to the relational survey model that is one of the quantitative research methods. The population of the study consists of 60-72-month-old children and their teachers who are studying in the kindergartens of official independent kindergartens and primary schools affiliated to the Ministry of National Education in Afyonkarahisar city center in the 2022-2023 academic year. The sample of the study consisted of 40 teachers and 350 children who were determined by simple random sampling method. ‘General Information Form’, ‘Scale of Participation Rights in Preschool Classroom (Child Form)’ and ‘Instrument for Measuring Self-Regulation Skills of 4-6 Year Old Children (Teacher Form)’ were used as data collection tools. Descriptive statistics, T-test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) and Pearson Correlation Analysis were used to analyse the data. In line with the findings obtained from the research, it was concluded that the children were of the opinion that they had a low level of participation in the classroom and their self-regulation skills were at a high level. It was concluded that there was a significant difference between children's views on participation rights and children's gender, number of siblings, mother and father's education level, father's occupation and teacher's education level; and there was a significant difference between children's self-regulation skills and children's gender, mother and father's education level, mother and father's occupation and teacher's education level. In the study, it was determined that there was a positive and low-level significant relationship between children's views on participation rights and their self-regulation skills.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [2016]