Çocuk katılımı eğitiminin okul öncesi öğretmen adaylarının çocukların katılım hakkına ilişkin farkındalıklarına etkisi
Abstract
Bu araştırmanın amacı çocuk katılımı eğitiminin okul öncesi öğretmen adaylarının çocukların katılım hakkına ilişkin farkındalıkları ve görüşleri üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmının çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda üçüncü ve dördüncü sınıflarda öğrenim görmekte olan toplam 40 öğretmen adayı, nitel kısmın çalışma grubunu ise deney grubundaki toplam 10 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Polat vd. (2017) tarafından geliştirilen ‘Çocuk Katılımı Farkındalık Ölçeği (ÇKFÖ)’, Akyol ve Erdem (2021) tarafından geliştirilen ‘Öğretmen Adayı Görüşme Formu’ kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel boyutunda ise odak grup görüşmesi tekniklerinden yararlanılmıştır. Nicel verilerin analizinde Wilcoxon işaretli sıralar testi ve Mann- Whitney U testi, nitel verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Deney grubundaki okul öncesi öğretmen adaylarının Çocuk Katılımı Eğitimi sonrasında çocukların katılım hakkına ilişkin farkındalıklarının ve görüşlerinin olumlu yönde değiştiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca eğitime katılan öğretmen adayları Çocuk Katılımı Eğitimi’nin mesleki gelişimlerine ve toplumsal farkındalıklarına olumlu katkılar sağladığını belirtmiştir. The aim of this study is to examine the effect of child participation training on pre-service preschool teachers' awareness and views on children's right to participation. Convergent parallel design, one of the mixed method designs, was used in the study. The study group of the quantitative part of the study consisted of 40 pre-service teachers studying in the third and fourth grades of the Department of Preschool Education at Afyon Kocatepe University Faculty of Education in the academic year 2022-2023, and the study group of the qualitative part consisted of 10 pre-service teachers in the experimental group. The 'Child Participation Awareness Scale (CACAS)' developed by Polat et al. (2017) and the 'Preservice Teacher Interview Form' developed by Akyol and Erdem (2021) were used as data collection tools in the study. In the quantitative dimension of the study, a quasi-experimental design with pretest-posttest control group was used, and in the qualitative dimension, focus group interview techniques were utilized. Wilcoxon signed-ranks test and Mann-Whitney U test were used to analyze quantitative data, and content analysis was used to analyze qualitative data. It was concluded that the pre-service preschool teachers in the experimental group changed their awareness and opinions about children's right to participation positively after the Child Participation Training. In addition, the pre-service teachers who participated in the training stated that the Child Participation Training contributed positively to their professional development and social awareness.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [2016]