Dijital hikâye araçları eğitiminin öğretmenlerin dijital hikâye araçlarını kullanım yetkinliklerine ve çocukların çevresel tutum ve farkındalıklarına etkisi
Abstract
Bu araştırmada dijital hikâye araçları eğitiminin öğretmenlerin dijital hikâye araçlarını kullanım yetkinliklerine ve çocukların çevresel tutum ve farkındalıklarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ön-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu Afyonkarahisar Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı iki ayrı bağımsız anaokulunda görev yapmakta olan dört öğretmen ve bu öğretmenlerin sınıfındaki 60-72 aylık toplam 67 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Genel Bilgi Formu ve Dijital Hikâye Eğitimi İhtiyaç Belirleme Formu, Çelik (2021) tarafından geliştirilen Dijital Hikâye Araçları Kullanımı Yetkinliği Ölçeği (DHAKYÖ) ve Büyüktaşkapu Soydan ve Öztürk Samur (2017) tarafından geliştirilen Okul Öncesi Çocukları İçin Çevre Farkındalık ve Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında deney grubundaki öğretmenlere toplam dört hafta boyunca araştırmacı tarafından geliştirilen Dijital Hikâye Araçları Eğitimi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımlı ve bağımsız örneklemler için T testi, Karışık Ölçümler İçin İki Yönlü Anova kullanılmıştır. Deney grubundaki çocukların eğitim sonrasında çevresel tutum ve farkındalıklarının olumlu yönde değiştiği, öğretmenlerin dijital hikâye kullanma yetkinliklerinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca deney grubunun çevresel tutum alt boyutu ve ölçek toplamına ilişkin etki büyüklüklerinin yüksek düzeyde, çevresel farkındalık alt boyutuna ilişkin etki büyüklüğünün ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. This research aimed to examine the effect of digital story tools training on teachers' competencies in using digital story tools and on children's environmental attitudes and awareness. The study group of this research, in which a quasi-experimental design with a pre-post test control group was used, consisted of four teachers working in two separate independent kindergartens affiliated with the Afyonkarahisar Ministry of National Education and a total of 67 children aged 60-72 months in the classes of these teachers. As data collection tools in the study, the General Information Form and Digital Story Education Needs Determination Form developed by the researcher, the Digital Story Tools Use Competency Scale (DHAKYÖ) developed by Çelik (2021) and the Environmental Awareness for Preschool Children developed by Büyüktaşkapu Soydan ve Öztürk Samur (2017) were used. and Attitude Scale were used. Within the scope of the research, Digital Story Tools Training developed by the researcher was applied to the teachers in the experimental group for a total of four weeks. Descriptive statistics, T test for dependent and independent samples, and Two-Way ANOVA for Mixed Measurements were used in the analysis of the data obtained from the study. It was concluded that the environmental attitudes and awareness of the children in the experimental group changed positively after the training, and the teachers' competence in using digital stories increased. In addition, it was determined that the effect sizes of the experimental group regarding the environmental attitude sub-dimension and the scale total were at a high level, while the effect size for the environmental awareness sub-dimension was at a medium level.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [2016]