Motivasyon Araçlarının Algılanmasında İşgüvencesinin Etkisi: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma
Citation
Şenol Fazıl ''Motivasyon Araçlarının Algılanmasında İşgüvencesinin Etkisi: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma’’ ‘’The Effect Of Job Security On The Perception Of Motivation Tools: A Study In Hotel Enterprises’’Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyonkarahisar 2010Abstract
Otel işletmeleri, turizm gelirleri nedeniyle ülke ekonomileri içerisinde önemli bir yere sahiptirler. Bu organizasyonların ekonomiye olan katkıları başarılı oldukları nispette de artmaktadır. Otelcilik sektöründe bu başarının sağlanması ancak işgörenlerin işlerini severek ve isteyerek yapmalarına bağlıdır. Çünkü bu organizasyonların en önemli sermayeleri işgücüdür. Dolayısıyla bu durum işgörenlerin motivasyonlarının yüksek tutulmas ını gerekli kılmaktad ır. Bu nedenle araştırmacılar, işgörenleri işlerine motive edecek doğru motivasyon araçlarını tespit etmeye ve yöneticilerin alacakları kararlarda onlara yardımcı olmaya çalışmaktadırlar.
Bu çalışmada, Türkiye’deki otel işletmelerinde çalışanların işgüvencesini algılama düzeyleri ve işgüvencesi ile diğer motivasyon araçları arasındaki ilişkisi araştırılmıştır. Bu bağlamda;
- İşgüvencesi algısı üzerinde etkili olan değişkenler,
- İşgüvencesi ile motivasyon araçları arasındaki ilişki,
- İşgüvencesi algı düzeyinin diğer motivasyon araçlarının algıma düzeylerini
değiştirip değiştirmediği ve
- İşgüvencesinin motivasyon araçları içerisindeki yeri irdelenmiştir.
Çalışmada, araştırmanın örneklemi olarak, Türkiye’de turizmin yoğunlaştığı illerden rasal yöntemle 4 ve 5 yıldızlı (Otel-Tatilköyü-Termal Otel) konaklama tesisleri seçilmiştir. Araştırma, 2009 Ağustos ayı içerisinde yürütülmüş ve araştırma kapsamında 24 adet konaklama tesisindeki 414 işgören yer almıştır. Araştırma için gerekli veriler anket formu ile elde edilmiştir. Araştırmanın amac ı, Türkiye’deki otel işletmelerinde çalışanların işgüvencesini algılama düzeyleri ve bunun diğer motivasyon araçlarının algı düzeyleri üzerindeki etkisini ölçmektir.
Elde edilen verilerin analizinde Stada 10.0 ve SPSS 16.0 paket programlarından yararlanılmış ve analiz teknikleri olarak Regresyon Analiz Yöntemleri (Korelasyon, Ki-Kare, T-Testi, Mann Whitney U, ANOVA (F) ve Kruskal Wallis) kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda;
- Türkiye’deki otel çalışanlarının, işgüvencesini ihtiyaçlarının karşılanmasında önemli bir motivasyon arac olarak algıladıklar ı,
- İşgüvencesiyle diğer motivasyon araçları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu,
- İşgüvencesi algısının diğer motivasyon araçlarının algılanma düzeylerini değiştirebildiği,
- İşgüvencesinin, öncelikler içerisindeki yerinin alt katagorilere göre farklılaşabildiği ortaya çıkmıştır. Hotel enterprises have an important place in the country economies because of tourism revenues. These organizations’ contribution to the national economy is increased in proportion to their success. In the hospitality sector, the success of organizations depends on employees who like and fulfill their jobs willingly. Beacuse, the most important capital for these organizations is their workforce. Therefore, this characteristics make high emloyee notivation essential. In this respect, researchers help managers in their decisions and identification of appropriate tools of motivation which motivate employees.
In this study, the relationship between job security perception level of employees in the hotel enterprises in Turkey and job security and other motivation tools were investigated. In this context;
- The variables affecting job security perception,
- The relationship between job security and motivation tools,
- Whether the level of job security perception changes the other motivation tools’ perception level or not and
- The place of job security in motivation tools were researched.
As research sample of the study, Four and Five Star accommodation facilities (Hotel, Holiday Village, Thermal Hotel) in provinces where there is a concentration in tourism activities were selected by employing randomized selection method. The survey was conducted in August 2009 and within the scope of this research 414 employees in 24 hotels participated in the study. A questionnaire was used to collect the required data for the study. The aim of the study is to determine the level of job security perceptions of hotel employees in Turkey and measure its impact on the perception levels of other motivation tools.
The data obtained through questionnaires was analysed by using Stata 10.0 and SPSS 16.0 package programs and regression analysis techniques (correlation analysis, Chi Square, T-test, Mann Whitney U, ANOVA (F) and Kruskal Wallis) were used.
In this research, it is observed that;
- Hotel employees in Turkey perceive the job security as a motivation tool to meet their needs,
- There is a meaningful relationship between job security and other motivation tools,
- Job security perception may change the level of other motivation tools’ perception,
- The place of job security among priorities can indicate differences according to sub-groups.