Öğretmen adaylarının çocuk hakları i̇le i̇lgili görüşleri
Künye
Saibe Özlem Kaya '' Öğretmen Adaylarının Çocuk Hakları İle İlgili Görüşleri ‘’ Vıews Of Teacher Candıdates On Chıld Rıghts’’ Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyonkarahisar 2011Özet
Bu araştırmanın genel amacı, öğretmen yetiştirme sistemi içinde yer alan Eğitim Fakültesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini, Türkiye‟deki tüm Eğitim Fakültelerinin ilköğretim (Okul öncesi Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği) ve Türkçe Öğretmenliği bölümlerinin 3. ve 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan 9813 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu ise AKÜ Eğitim Fakültesi‟nin ilköğretim bölümü ve Türkçe Öğretmenliği bölümünün 2010-2011 akademik yılı 3. ve 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan ve evrenin %5‟ini oluşturan 492 öğrenci oluşturmaktadır.
Verilerin toplanması aşamasında öğretmen adaylarının katılımına ilişkin alan yazın taranmış, ilgili kavramlar incelenmiş ve bunlar birer soru ifadesine dönüştürülerek anket maddeleri oluşturulmuştur. Anket maddeleri oluşturulurken uzman görüşüne başvurulmuştur. Toplanan verilerin istatistik analizleri yapılmış ve elde edilen veriler çözümlenmiştir. Araştırmanın amaçlarına uygun olarak, araştırmaya katılan öğretmen adaylarının kişisel bilgileri ve görüşlerini betimlemek için frekans ve yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Çocuk hakları gruplarındaki ortalamalardan iki değişkenli olanlara t-testi, çok değişkenli olanlara varyans analizi ve anlamlı fark
çıkan durumlarda hangi değişkenler arasında anlamlı fark olduğunu bulmak için Scheffe testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda, öğretmen adaylarının büyük bir çoğunluğunun çocuk hakları sözleşmesini okumadıkları ortaya çıkmıştır. Öğretmen adayları çocukların en önemli hakkı olarak yaşama hakkını belirtmiş, katılım hakkına ise önemli haklar arasında sıralamada yer vermemişlerdir. The general purpose of this research is put forward the views of theacher candidates of education faculty on child rights. The environment of the research consists of 9813 students including the ones attending to education faculties in Turkey, Department of Primary Education and Department of Turkish Language Teaching students from 3 rd and 4 th grades. The study group of the research consists of AKU‟s Faculty of Education students from Department of Primary Education and Department of Turkish Language Teaching who attends to 3 rd and 4 th grades and consisting 5 % of the environment. During the process of data collection, the related literature were scanned concerning with the attendance of teacher candidates, the realated terms were rewiewed and these we transformed into questions and survey items were formed. While forming the survey items learned opinions were applied. The data collected were analysed statistically by using a computer program and the data were worked out. In accordance with the aims of the research, the participant candidate teachers‟ frequency and percentage calculations were made in order to depict their personal information and views. In the averages of children rights groups, t test were applied to the biveriant ones, variance analysis to the multivariant ones and Scheffe test were applied to find out which varients were find to be meaningful. Since no Scheffe test difference were found in a chart, Tukey multi comparison test were applied. According the results of this research; it was found that the great majority of teacher candidates hadn‟t read the contract of child rights. The teacher candidates had believed the most important right was “right to life” and they hadn‟t mentioned the “right to participation” as an important child right.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/2707Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]