Okul Müdürlerinin Kültürel Liderlik Rollerinin Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık Düzeyine Etkisi (Afyonkarahisar İli Örneği)
Özet
Bu araştırmada, okul müdürlerinin kültürel liderlik rollerinin, öğretmenlerin
örgütsel bağlılık düzeyi üzerine etkisi incelenmiştir. Ayrıca çalışmada cinsiyet,
medeni durum, görev, hizmet yılı, eğitim durumu ve okul türü değişkenlerinin,
katılımcıların örgütsel bağlılık ve kültürel liderlik düzeyine etkisi incelenmiştir.
Örneklem olarak Afyonkarahisar Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilköğretim
ve ortaöğretim kurumlarında çalışan okul müdürleri, okul müdür yardımcıları ve
öğretmenler ele alınmıştır. 43 ilköğretim ve 18 ortaöğretim okuluna dağıtılan 1250
anketin 846 adedi toplanabilmiş ve 777 tanesinin araştırma için kullanılabilir
durumda olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan katılımcılara dağıtılan anketin
birinci bölümünde demografik bilgiler yer almaktadır. Ölçeğin ikinci bölümünde
daha önceden güvenirliliği ve geçerliliği test edilmiş olan ve 18 maddeden oluşan
“Örgütsel Bağlılık Anketi” (Organizational Commitment Questionnaire) (Allen &
Meyer, 1990; akt. Demirkıran, 2004) kullanılmıştır. Ölçeğin 3. bölümünde ise yine
2
daha önceden güvenirliliği ve geçerliliği test edilmiş olan 21 maddeden oluşan
“Kültürel Liderlik Anketi” (Yıldırım, 2001) yer almaktadır. Anketi; okul
müdürlerinin, okul müdür yardımcılarının ve öğretmenlerin cevaplaması istenmiştir.
Kullanılan anketlerin güvenirlik çalışması için hesaplanan iç tutarlılık katsayısı
(Cronbach alpha) değerinin α =0.90 olduğu görülmüştür. Yapılan güvenirlik
çalışmalarına ilişkin bulgular, ölçeklerin güvenilir bir yapıya sahip olduğunu
göstermektedir.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyinin artırılmasında
okul yöneticisinin oynadığı kültürel liderlik rollerinin etkili olduğu sonucuna
ulaşılmıştır (p=.00). The purpose of this study is to examine “The effects of school administrators’
cultural leadership roles on organizational commitment level of teachers”.
Furthermore, the effects of variables, such as gender, marital status, position at
school, year of service, graduation, educational status and type of school institution,
on participators were examined.
The population and sample of the study is comprised of teachers,
administrator assistants and administrators of schools in Afyonkarahisar. Out of 1250
questionnaires, which are delivered to 43 primary schools and 18 secondary schools,
846 questionnaires are collected and 777 ones are seen to be useful for the study. In
the first part of the scale delivered to the participants personal demographic
information is requested. In the second part of the scale “Organizational
Commitment Questionnaire” (Allen & Meyer, 1990) consisting 18 items whose
reliability and validity tested beforehand is used. Moreover, in the third part of the
scale “Cultural Leadership Questionnaire” (Yıldırım, 2001) having 21 items whose
reliability and validity tested beforehand is used. School administrators, school
administrator assistants and teachers are asked to fill in the given questionnaires. A
factor and reliability analysis is conducted for determining the structural validity of
the surveys used in the study. Internal consistency coefficient value calculated for
reliability study is found to be α =0.93. The results of reliability studies show that
surveys used for the study have reliability.
At the end of the research, it can be concluded that the cultural leadership
roles of school administrators are effective on the level of teachers’ organizational
commitment (p=.00).
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/2719Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]