İlköğretim Okul Yöneticilerinin Koçluk Rollerinin Değerlendirilmesi
Abstract
Araştırmanın amacı ilköğretim okul yöneticilerinin koçluk rollerinin değerlendirilmesidir. Araştırma betimsel bir araştırmadır ve tarama yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmada evren Milli Eğitim Bakanlığı Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı resmi İlköğretim Okullarında 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında görev yapan öğretmenler ve okul idarecileri oluşturmaktadır. Bu evrenden uygun örneklem seçimi kullanılarak örneklem yöntemi ile belirlenmiştir.
Araştırmada veri toplama aracı Yeltan (2007)’den alınan Koçluk ve Yöneticilik Becerileri Ölçeği kullanılmıştır.
Verilerin analizinde frekans ve yüzdeler, aritmetik ortalama, standart sapma, ilişkisiz örneklem t - testi, tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır.
Araştırmadan çıkan sonuca göre okul yöneticilerinin koçluk ve yöneticilik becerileri konusunda cinsiyet ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma ortaya çıkmamıştır. Öğrenim durumu değişkenine göre lisans ve lisansüstü öğrenim gören denekler arasında lisans lehine anlamlı farklılık söz konusudur. Buna göre lisans mezunu öğretmen ve yöneticiler yöneticilerin pozitif
iletişim ortamı sağladıklarını lisansüstü öğrenim görenlere göre daha fazla kabul etmektedirler. Okul yöneticilerinin koçluk rolleri konusunda sınıf ve branş öğretmenleri arasında görüş farklılığı olmadığı görülmektedir. Okul yöneticileri ile öğretmenler arasında ise okul yöneticilerinin lehine her boyutta anlamlı farklılık söz konusudur. The aim of the study is to evaluate the coaching roles of the administrators of primary schools. The study is a descriptive one and survey method was used.
The universe of the study consists of teachers and school administrators working at public primary schools affiliated to Ministry of National Education, National Education Directorate of Afyonkarahisar Province in the academic year of 2011-2012. The method of appropriate sampling was used in the study.
In the research, as a means of data collection Coaching and Management Skills Scale from Yeltan (2007) was used.
In the analysis of the data, frequencies, percentages, means, standard deviation, independent samples t test, one way analysis of variance tests were used.
As a result of the research, not a significant difference was found between the
Coaching and management skills of school administrators and the variables of gender
and seniority level. According to the variable of education level, there is a significant
difference between undergraduate and graduate levels in favor of undergraduates.
vi
Thus, teachers and administrators having undergraduate degree have a stronger opinion than graduate levels that, administrators provide a positive communication environment. It has been seen that there is no difference between the views of classroom teachers and branch teachers about coaching roles of school administrators. Between school administrators and teachers, in all subscales, there is a significant difference in favor of school administrators.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]