2005 İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Öğretim Programında Eleştirel Okuma
Abstract
Bu çalışma 2005 İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretim Programı’nın öğrencilere eleştirel okuma becerisi kazandırma konusundaki yeterlilik düzeyini belirlemek amacıyla yapılmıştır. “2005 İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretim Programı öğrencilere eleştirel okuma becerisi kazandırma konusunda yeterli midir?” sorusu araştırmanın temelini oluşturmaktadır. Ayrıca eleştirel okuma becerisinin öğrencilerin cinsiyetlerine, içerisinde bulundukları sosyoekonomik duruma göre ve metin türlerine göre değişiklik gösterip göstermediği sorularına da cevap aranmıştır. Bu soruya cevap bulabilmek için, Afyonkarahisar ili Merkez ilçe ve Merkez ilçeye bağlı ilköğretim okullarında görev yapmakta olan Türkçe öğretmenlerine 2005 İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretim Programı’nda yer alan okuma becerisi kazanımları sunulmuş ve kazanımlardan eleştirel okuma becerisi ile ilgili olanları belirlemeleri istenmiştir. Daha sonra elde edilen veriler ışığında İlköğretim 100 Temel Eser içerisinden beş metin hazırlanmış ve araştırmanın örneklemini oluşturan Mareşal Fevzi Çakmak İlköğretim Okulu, Susuz İlköğretim Okulu ve Ali Çetinkaya
İlköğretim Okulu öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini ise 2010-2011 eğitim-öğretim yılında, Afyonkarahisar ilinde öğrenim görmekte olan sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır.
Araştırmanın sonucunda 2005 İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretim Programı’nın eleştirel okuma becerisi kazandırma konusunda yetersiz olduğu anlaşılmaktadır. Eleştirel okuma becerisi kazanma konusunda kız öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık vardır. Ayrıca sosyoekonomik durum açısından olumlu şartlar içerisinde bulunan öğrenciler, eleştirel okuma becerisi konusunda daha yeterlidir.
Bu sonuçtan hareketle, Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin ve metinlere yönelik etkinliklerin eleştirel okuma ile daha fazla ilişkilendirilmesine ve öğretmenlerin eleştirel okuma konusunda daha yeterli hâle getirilerek, sınıflarda eleştirel okumaya yönelik etkinliklere daha fazla yer verilmesine çalışılmalıdır. This study has been done for determining the level of proficiency in the Turkish Class Curriculum 2005 in 2nd Stage Primary Schools regarding acquisition of Critical Reading Skills. The question of “Is the Turkish Class Curriculum in 2005 in 2nd Stage Primary Schools sufficient?” is the basis of the research. Moreover, the answer to the question “Does critical reading skill depend on the sex of the students, their socio-economic conditions and the types of the text?” is skeed. In order to find an answer to this question, acquisition of Critical Reading Skills in 2nd Stage Primary Schools are presented to in the Turkish teachers working in primary schools Afyonkarahisar Province and district and it was asked them to identify the acquisition of Critical Reading Skills. After than, under the light of the obtained data, 5 text were prepared among the 100 Basic Work Pieces of the Primary School and it was applied on the students from paradigm schools Mareşal Fevzi Çakmak Primary School, Susuz Primary School and Ali Çetinkaya Primary School. The cosmos of the research are constituted by the 8th grade students of Afyonkarahisar Province in 2010-2011 school year.
As a result of the research, it is understood that 2005 Turkish Language Class Curriculum is insufficient in Critical Reading Skills. Female students are significantly advantageus in acquiring critical reading skills. Furthermore, students living under positive socio-economic conditions are more sufficient in acquiring Critical Reading Skills.
By this result, the texts and the activities related to the text have to be more associated with the critical reading skills; and the teacher must be educated for critical reading skills and more activities on the issue have to be applied in the classrooms.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]