Matematik dersinde problem çözme stratejilerinin alan bağımlı-alan bağımsız öğrenciler üzerindeki etkisi
Özet
Danışman: Doç. Dr. Gürbüz OCAK
Araştırmanın amacı, matematik dersinde problem çözme stratejilerinin alan bağımlı- alan bağımsız öğrencilerin akademik başarı düzeylerini etkileme düzeyini belirlemektir. Araştırma 2012-2013 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar Gazi Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi 9. Sınıflarından belirlenen birbirine denk 2 ayrı sınıf üzerinde uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilereGizlenmiş Şekiller Grup Testi uygulanıp öğrencilerin bilişsel stilleri tespit edilmiştir.
Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda alan bağımlılık-alan bağımsızlık bilişsel stil boyutlarına sahip öğrencilere problem çözme stratejilerine uygun olarak hazırlanmış öğretim etkinlikleri uygulanmış, kontrol grubunda ise programın öngördüğü öğretim etkinlikleri uygulanmıştır.Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzdeler, aritmetik ortalama, standart sapma, ilişkisiz örneklem t testive Kruskall Wallis H testleri kullanılmıştır.
Araştırma sonucuna göre problem çözme stratejilerinin uygulandığı alan bağımsız öğrencilerin akademik başarı düzeyleri yüksek çıkmış olup, istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. [t(29)=1.70, p < 0,05]. Problem çözme stratejilerinin uygulandığı alan bağımsız öğrenciler, alan bağımlı öğrencilerden daha başarılı olmuştur. [t(23)=1.81, p < 0,05]. The purpose of the study is to identify the level of the effect of problem solving strategies on academic achievement levels of the field dependent- field independent students in Mathematics lessons. The study was carried on two equivalent classes chosen from AfyonkarahisarGazi Technical and Industrial Vocational High school 9th grades in 2012-2013 academic year. Students’ cognitive styles were identified applying the scale,Group Embebded Figure Test (GEFT) on experimental and control groups.
A pretest-posttest control group experimental design was used in the study. In the experimental group, to the students having cognitive style dimensions of filed dependent- field independent, teaching activities prepared according to problem solving strategies were applied; and in the control group, teaching activities required by the curriculum were used. The significance level was taken as 0.05. For the analyses of the data, frequency and percentages, mean, standard deviation, independent samples t test and Kruskall Wallis H tests were used.
As the results of the study, the academic success levels of the field independent students whom were applied problem solving strategies were found to be high and the difference is statistically significant [t(29)=1.70, p < 0,05]. Field independent students whom were applied problem solving strategies were found to be more successful than the field dependent students [t(23)=1.81, p < 0,05].
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/2765Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]