Motivasyon Araçlarının İşgören Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: Afyonkarahisar İlindeki Termal Otel İşletmelerinde Bir Araştırma
Abstract
Türkiye’de turizm sektörü hızlı bir şekilde büyümektedir. Turizm sektörü insana dayalı bir hizmet sektörü olduğundan otel işletmelerinin performansı, işgörenlerinin performansına bağlıdır. İşgörenlerin performansı da motivasyon ile artırılabilir.
Bu çalışmada termal otel işletmelerinde işgörenlerin motivasyonunu etkileyen faktörler incelenerek Afyonkarahisar’daki iki termal otel işletmesinde motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerindeki etki düzeyi araştırılmıştır.
Motivasyon araçları; psikolojik, ekonomik ve örgütsel-yönetsel araçlar olarak üç grupta toplanmıştır. Psikolojik ve örgütsel-yönetsel motivasyon araçlarının ekonomik motivasyon araçlarına göre işgörenlerin motivasyonunda daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca işgörenlerin, demografik özelliklerine göre (yaş, öğrenim düzeyi, görev, cinsiyet durumu, medeni durumu, çalışma süresi) motivasyonunda farklılaşma olup olmadığı da incelenmiştir. Buna göre; işgörenlerin yaşı arttıkça, örgütsel ve yönetsel ile psikolojik motivasyon araçlarının etki düzeyleri azalmaktadır. Ekonomik motivasyon araçlarının etkisi artmaktadır. Bu çalışma turizmin hızla gelişmekte olduğu Afyonkarahisar’daki turizm işletmelerine işgörenlerini daha iyi motive etme konusunda büyük katkılar sağlayabilir. The tourism sector develops quickly in Turkey. Since tourism sector is a service sector which depends on human, the performance of hotel establishments are based on the performance of their employee. The performance of employee can be increased with motivation.
In this study, the factors which affect the employee motivation in thermal hotel eshtablishments are examined, and the effect level of the tools of motivation on the employee motivation in two thermal hotel eshtablishments in Afyonkarahisar are searched.
The tools of motivation consist of three groups; psychological, economic and organizational-managerial tools. The result is that the psychological and organizational- managerial tools are more effective than the economic tools on the motivation of the employee. Also, whether there are any defference on the motivation of the employee according to their demographical features (age, level of education, mission, gender, marital status, lenght of working, etc.) or not are searched. As a result of this; the older the employees are, the less effective the organizational-managerial and psychological tools of motivation get, and the more effective the economic tools get. So this study contributes very well to the tourism eshtablishments in Afyonkarahisar, in which tourism is improving quickly, about motivating their employees better.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]