8.Sınıf Öğrencilerinin Yazılarında Ve Ders Kitaplarında Kullanılan Batı Kökenli Sözcüklerin Karşılaştırılması / İzmir İli
Abstract
Bu çalışmada; İzmir Merkezindeki ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin yazılarında
geçen batı kökenli kelimelerin kazanımında 6. ve 7. sınıf ders kitaplarının etkisini
ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada sosyo-ekonomik düzey, (öğrencinin
bilgisayar sahibi olması, sosyal imkanlar, oturdukları semtler gibi faktörler) cinsiyet,
anne baba mesleği, eve giren ortalama kazanç ve kardeş sayısı gibi faktörlerin de batı
kökenli kelime kullanımına etkisi incelenmiştir.
Araştırma örneklemi İzmir Merkezde bulunan Kadifekale İlköğretim (alt
düzey), Yapıcıoğlu İlköğretim (orta düzey), Güzelyalı Mehmet Akif Ersoy
İlköğretim Okulları’nda (üst düzey) 56’şar öğrenci olmak üzere üç farklı sosyoekonomik
düzeydeki 168 öğrenciden oluşturulmuştur. Bu öğrencilerin kız ve erkek
sayıları birbirine eşit olmakla beraber kompozisyon yazımında tamamen eşit şartlar
uygulanmıştır.
Örnekleme alınan öğrencilere, araştırmacı tarafından belirlenen üç konu
verilmiş (gezip gördükleri bir yer, izledikleri bir film, başlarından geçen bir olay) ve
tüm öğrencilere bir ders saati (40 dk.) süre tanınmıştır. Kompozisyonlar, bir ders
saatlik süre içinde araştırmacının bizzat kendi gözetiminde yazdırılmıştır. Toplanan
verilerde geçen kelimeler tek tek fişlenmiş, kökenleri tespit edilmiş ve içlerinden batı
kökenli kelimeler seçilerek ait oldukları dillere göre gruplandırılmıştır. Aynı
işlemler, öğrencilere okutulmuş olan 6. ve 7. sınıf ders kitapları için de uygulanmış
ve metinlerdeki toplam kelime sayısının içindeki batı kökenli kelime oranı tespit
edilmiştir. Tüm bu işlemlerin ardından batı kökenli kelime kullanımının cinsiyetlere
göre dağılımı, sosyo-ekonomik düzeylere göre dağılımı, son olarak da
kompozisyonlar ve ders kitaplarındaki batı kökenli kelimeler, oran bakımından
karşılaştırılmıştır.
Öğrenci kompozisyonlarındaki toplam kelime sayısının % 3,1’inin, ders
kitaplarındaki toplam kelime sayısının ise % 1,4’ünün batı kökenli kelime olduğu
saptanmıştır. Buna bağlı olarak da öğrencilerin kelime kazanımında dış etkenlerin
daha etkili olduğu ortaya çıkmıştır. This research has been conductud in the primary scholls in İzmir City Center.
İn this research, İt is aimed to disclose the effects of the 6th and 7th grade lesson
books (text books) on the acquisition of the westwern origened words Which are
encounted in the 8th grade students’ exam papers. The effects of the factors, such as
socio-economic levels. (wether the students have a computer or not, social
possibilities, the neighborhood they live in) gender(sex), the occupations of their
parents, the average income per family and the numbers of brothers and sisters on
the usage of western origined words are also examined in the research.
The sample group of the research is formed by the 168 students of three
different socio-economic levels, 56 students for each level from İzmir citycenter,
Kadifekale Primary School(lover level), Yapıcıoğlu primary School ( middle level),
Güzelyalı Mehmet Akif Ersoy Primary School ( upper level ).
The boy and girl numbers are equal to each other and the same conditions on
composition writing are applied.
The same three topics determined by the researcher, (A place the students
visited, A film they watched an event they experienced.) were given to the sammple
group students an done lesson ( 40 minutes ) was given as an allowance to all
students. Students were got the write the compositions in one lesson time under the
control of the researcher. Every word got by the data collected was liste done by one.
Later, their roots were defined, westernlyorigined ones were selecte and they
were grouped according to the languages they belong to. The same procedure was
applied to the text boks used in the 6th and 7th Grade boks and the proportion of the
western origin words to all the words used in the text.
After all these processes, the dispersion of the usage of western oripened
words according to the sex and socio-cultural levels,and finally the proportions of
origined words used in compositions and in the text boks were compared.
İt is find out that western origined words contstitude 3,1% of all the words
students use in their compositions and 1,4 % of all the words in lesson (text) boks.
As a result; the external factors are more effective in acquisition of new
words.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]