Gediz (Merkez) İlköğretim 8.Sınıf Öğrencilerinin Aktif Kelime Servetlerinin Tespiti (Yazılı Anlatım) (Gediz İlçe Örneği)
Abstract
Çalışmamız, Gediz ilçe merkezinde bulunan ilköğretim okullarının 8.sınıf öğrencilerinin
yazılı anlatımlarındaki aktif kelime servetinin belirlenmesine yönelik bir çalışmadır.
Çalışmada Gediz merkezde bulunan 8. sınıflardan random (rastgele) yöntemiyle seçilen her
sınıf için 90 öğrenciye üç farklı (Anı, serbest konu ve otobiyografi) anlatım türünde toplam 270
adet kompozisyon yazdırılmıştır. Yazılı verilerde geçen kelimeler, öğrencilerin sosyo-ekonomik
seviyelerine, cinsiyete ve üç farklı anlatım türüne göre incelenmiştir.
Çalışmamızda, 270 adet yazılı kompozisyonda toplam 36.518 kelime tespit edilmiştir. Bu
kelimelerden 2813’ünün çeşit kelime, 33.705 kelimenin ise bu kelimelerin tekrarı olduğu
belirlenmiştir. Sosyo-ekonomik seviyeleri yüksek olan öğrenciler, toplam kelime sayısı açısından
daha başarılı olurken, toplam kelime çeşidi açısından orta seviyeli öğrenciler daha başarılı olmuştur.
Cinsiyet açısından kız öğrencilerin hem toplam kelimede, hem de çeşit kelime sayısı açısından daha
başarılı oldukları tespit edilmiştir. Üç farklı türde (anı, serbest konu ve otobiyografi) yazdırılan
kompozisyonlarda kullanılan toplam kelime ve çeşit sayısının en fazla anı türünde; en az ise
otobiyografi türünde olduğu görülmüştür. The purpose of this study is to determine the treassure of written active
vocabularies of 8th grade primary school students in the center of the province of Gediz.
Randomly selected 8 th grade 270 primary school student involved in this study
and they were encouraged to write compositions. The words written by students were
tried to classified at the base of grade level and socio-economic groups were
individuallye valuated.
In this study, 36518 words were detected from 270 students' compositions texts.
Only 2813 of these words were unique words and the other 33705 of these words were
somehow synonyms of the words. The students,who have high socio-economic levels,
were more successful than others. In these compositions, the most of unique words were
used in memory compositions, the least of them were used in autobiography.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]