İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarındaki Aktif Kelime Servetinin Belirlenmesi (Kırklareli/Merkez Örneği)
Abstract
Danışman: Yard. Doç. Dr. H. İbrahim HAKSEVER
Bu çalışmada, Kırklareli il merkezinde bulunan dokuz ilköğretim okulunun 5. sınıfında okuyan 90 öğrencinin yazılı anlatımdaki aktif kelime servetleri incelenmiştir.
Çalışmada Kırklareli merkezde bulunan 5. sınıflardan random (rastgele) yöntemiyle seçilen 90 öğrenciye üç farklı (Anı, serbest konu ve otobiyografi) anlatım türünde toplam 270 adet kompozisyon yazdırılmıştır. Yazılı verilerde geçen kelimeler, öğrencilerin sosyo-ekonomik seviyelerine, cinsiyete ve üç farklı anlatım türüne göre incelenmiştir.
Çalışmamızda, 270 adet yazılı kompozisyonda toplam 29.677 kelime tespit edilmiştir. Bu kelimelerden 2540’ının çeşit kelime olduğu belirlenmiştir. Sosyo¬ekonomik seviyeleri orta olan öğrenciler, toplam kelime sayısı ve toplam kelime çeşidi açısından daha başarılı olmuştur. Cinsiyet açısından erkek öğrencilerin hem toplam kelimede, hem de çeşit kelime sayısı açısından daha başarılı oldukları tespit edilmiştir. Üç farklı türde (anı, serbest konu ve otobiyografi) yazdırılan kompozisyonlarda kullanılan toplam kelime ve çeşit sayısının en fazla otobiyografi türünde; en az ise serbest yazı türünde olduğu görülmüştür
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]