Uşak İl Merkezindeki 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımda Deyimleri Kullanma Becerisi
Abstract
Bu arastırma Usak il merkezindeki 8. sınıf ögrencilerinin yazılı anlatımda deyimleri
kullanma becerilerini incelemek amacıyla yapılmıstır. Bu arastırmada 8. sınıf
ögrencilerinin deyimleri kullanma becerileri; sosyo-ekonomik düzeyin, ailelerin ögrenim
durumunun, ögrencilerin okudukları edebi türlerin, masal ile olan baglarının, gazete okuma
alıskanlıklarının, kitap okumaya iliskin görüslerinin etkileri açısından incelenmistir.
Arastırmanın örneklemini Alt sosyo-ekonomik düzeyden, Orta sosyo-ekonomik
düzeyden, Üst sosyo-ekonomik düzeyden, 200'er ögrenci olmak üzere üç farklı sosyoekonomik
düzeyden 600 ögrenci olarak belirledik.
Ögrencilerin yazılı anlatımda deyimleri kullanma becerilerini ve bunu etkileyen
faktörleri incelemek amacıyla 31 soruluk bir anket hazırlayarak bunu ögrencilere bizzat
kendimiz uyguladık. Anketin 31 sorusu paralelinde birer kompozisyon yazmalarını
isteyerek, kullanılan deyim sayısını bu kompozisyonlardan tespit ettik. Ögrencilerin deyim
kullanımlarına iliskin verilerin yüzde ve frekans degerlerini tablolar hâlinde verdik ve
yorumladık. Ögrencilerin deyim kullanımlarında farklılık olusturabilecek iki degiskenin
test edilmesinde “bagımsız gruplar için t-testi”, ikiden fazla degiskenin test edilmesinde ise
“Tek Yönlü Varyans Analizi” (One Way Anova) ni kullandık. Gruplar arasında fark
bulunması durumunda ise gruplar arası farkın kaynagını “Tukey” teknigi ile test ettik.
Parametrik testlerin kullanımının mümkün olmadıgı durumlarda Tek Yönlü Varyans
Analizinin (ANOVA) yerine de Kruskall-Wallis testlerini kullandık ve elde edilen
bulguları tablolar hâlinde verdik ve yorumladık.
Arastırmanın sonunda ise sonuçlara baglı olarak anne-babalara, ögretmenlere,
programa ve yayın evlerine yönelik önerilerde bulunduk. This research is planned in order to examine the 8th classes’ students’ abilities of
using the idioms in their written expressions in the centre of Usak. In this research 8th class’
students’ ability of using idioms are examined from the view point of the affects of their
socioeconomic levels, education levels of their families, literary types read by the students,
their connection with fairy tales , their habits of reading daily newspapers and their
opinions about reading books.
We determined the samples of this research as 200 students from each of the three
socioeconomic levels as low, middle and high and 600 students from both of them.
In order to investigate the 8th class’ students’ abilities of using idioms and the
factors those influence their abilities, we have prepared a survey which has 31 questions in
it and applied them by ourselves. Immediately afterwards this survey we required students
to write a composition and determined the number of idioms used from this compositions.
Percentages and frequency values related to data of students’ idiom usages are given and
explained. In order to test two variables those could create difference at the idiom usage of
students we used “T-test for independent groups” and “One Way Anova” to test more than
two variables. When there is difference between the groups, we tested the source of the
difference between groups with “Tukey” technique. At the situations those usage of
iv
parametric tests are impossible, we used Kruskall-Wallis tests instead of “One Way Anova”
and we gave the obtained findings as tables and explained them.
At the end, due to the results of the research we made recommendations to the
parents, teachers, programmes, program developers and publishers.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]