Temel Bağlama Öğretiminde Kullanılmakta Olan ve Önerilen Tezene Tekniğinin Öğrencilerin Bağlama Çalma Becerilerine Etkisinin İncelenmesi
Abstract
Bu araştırma, bağlama öğretiminin temel aşamasına ilişkin olarak hazırlanan ‘Temel Bağlama Öğretiminde Kullanılmakta Olan ve Önerilen Tezene Tekniği’ şeklinde ifade edilen iki tezene öğretim tekniğinin karşılaştırmalı sonuçlarını içermektedir.
Araştırma kapsamında öncelikle literatür taramasına gidilmiş ve bu doğrultuda hazırlıklar yapılmıştır. Üniversitelerin müzik birimlerinde bağlama dersi veren uzman öğreticilere uygulanan anket sonuçları doğrultusunda ‘Kullanılmakta Olan Tezene Tekniği’ belirlenerek kontrol gurubu, ‘Önerilen Tezene Tekniği’ kapsamında ise deney gurubu oluşturulmuştur.
Çalışmanın örneklemini, Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı Türk Halk Müziği Bölümünde 2009-2010 eğitim-öğretim yılında eğitim almaya hak kazanan öğrenciler oluşturmaktadır. 16 hafta süresince toplam 32 dersten oluşan ders müfredatı ise temel bağlama öğretiminde başlangıç, orta ve ileri düzey’i kapsayan konulardan oluşmaktadır. Toplam 8 konu başlığı içeren altında verilen ders müfredatı 4 öğrenciye uygulanmıştır.
Dersler devam ederken belirlenen sınav programları doğrultusunda 3 sınav uygulanmıştır. Bu sınavlar temel bağlama öğretimi sürecinde öğrencilerin başlangıç, orta ve ileri düzey konuları kapsamında gerçekleştirilmiştir. Her bir sınav kendi içinde 4 aşamadan meydana gelmiş ve çeşitli üniversitelerden bir araya gelen uzman öğreticiler (Jüriler) tarafından hazırlanmıştır. Jürilerin sınava yönelik ölçme ve değerlendirme sonuçları kapsamında bulgular ve yorum bölümü oluşturulmuştur. Sınav jürilerinin yanı sıra, çalışmanın güvenirliğinin sağlanabilmesi için sınav esnasında tutulan video kayıtları farklı uzman öğreticiler tarafından tekrar dinlenerek sınavların ‘güvenirlik testi’ yapılmıştır. Bu aşamalar doğrultusunda sınav sonuçlarına ilişkin veriler sonuç bölümünde karşılaştırmalı olarak sunulmuştur. This research contains the comparative results of two teaching technique expressed as “Used and Recommended Plectrum Technique in Basic Bağlama Teaching”.
Primarily literature review is done and accordingly the preparations is made within the scope of the research. By the results of the questionnaire, applied to the expert tutorials at the music departments of universities and teaching on bağlama, the control group was created by determining the used plectrum technique. The experimental group was created according to “Recommended Plectrum Technique”
Sample of this study is students which are eligible to receive education on Turkish Folk Music Department of the State Conservatory of Afyon Kocatepe University, 2009- 2010 academic year. 16-week course consisting of a total of 32 courses in the basic bağlama education curriculum beginning, intermediate and advanced level consists of covering the issues. The course curriculum including 8, titles is applied to 4 students.
While lessons continued at regular intervals 3 exams were applied. These examinations are in the process of training students in basic bağlama beginner, intermediate and advanced levels were within the scope of issues. Each exam in itself, composed of 4 phases, and each of it is prepared by the expert teachers (juries). By the scope of the results of the assessments and evaluations of the juries findings and comments section is created. As well as the exam juries to ensure the reliability of the study exam-held video recordings during the resting examinations reliability test was performed again by a different expert instructors. As a result of this phase, comparative information about examination results is presented in the conclusion section.
Keywords: Turkish Folk Music, Musical Instruments Training, Education of Bağlama, Technique of Plectrum.