Hizmet İşletmelerinde Psikolojik Sözleşme İhlalleri ve Örgütsel Sinizm İlişkisi: Kapadokya Bölgesi 4 ve 5 Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma
Abstract
Bu araştırmanın temel problem cümlesi Kapadokya bölgesinde faaliyet göstermekte olan dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışanların örgütsel sinizm düzeylerinin çalışanların psikolojik sözleşme ihlali algıları ve bazı demografik özellikler tarafından ne derece yordandığıdır. Bu araştırmada çalışanların örgütsel sinizm düzeylerinin belirlenmesi, psikolojik sözleşme ihlallerinin ve bazı demografik faktörlerin örgütsel sinizm düzeyini ne derece etkilediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışanlara anketler gönderilmiş, anketlere cevap veren 720 kişinin görüşleri doğrultusunda araştırma yürütülmüştür. Araştırmanın sonucunda çalışanların örgütsel sinizmin alt boyutları içinde görece en fazla bilişsel sinizm yaşadıkları, daha sonra davranışsal sinizm ve son olarak da duyuşsal sinizm yaşadıkları saptanmıştır. Psikolojik sözleşme ihlali algı düzeylerinin de genel olarak orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Çalışanların psikolojik sözleşme ihlali algı düzeyleri ile örgütsel sinizm düzeyleri arasında pozitif yönde ve düşük düzeyde ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Konuyla ilgili öneriler sunulmuştur. The main problem sentence of this research is to what extent the organizational cynicism levels of the employees working in 4 and 5 stars hotels that serve in Cappadocia region are affected by perceptions of employees on psychological contract breach and some demographic factors. Determining the organizational cynicism levels of the employees, identifying to what extent psychological contract breach and some demographic factors affect the organizational cynicism levels in this research. In this respect, questionnaries have been sent to the employees and the research has been conducted in accodance with the opinions of 720 people having answered the questions. It has been found out at the end of the research that, within the subdimensions of organizational cynicism of the employees, they relatively have experienced firstly cognitive cynicism, behavioral cynicism in the second place and finally affective cynicism. Perception levels of psychological contract breach has generally been observed to be at medium level. It has been identified that there is a positive and low level relations between the perceptions of employees on psychological contract breach and organizational cynicism levels. Suggestions have been made on the subject.