School Climate and Its Effects on High School Teachers in Different Teaching Categories
Abstract
Every educational organization has a climate that distinguishes it from
other schools and influences behavior and feel of teachers and students for
that school. Climate is the perceived subjective effects of the formal system,
the informal style of managers, and other important environmental factors on
the attitudes, beliefs, values and motivation of people who work in a
particular organization and in a sense the personality of a school. This study examined the difference in the levels of the variables
related to the school climate factors among the teachers teaching social
science courses such as literature, foreign languages, sociology, psychology
etc., the teachers teaching natural science courses such as maths, physics,
biology etc. and the teachers teaching art, music and physical education. The
data collected from a sample of 204 teachers from 9 urban schools serving
general upper secondary education in the centre of Afyon and Usak cities in
Turkey by means of the questionnaire developed by the researcher in fall and
spring school semesters of 2001-2002. The questionnaire asked the
participants to score the perceived school climate levels of the variables
related to the organisational climate factors - organizational clarity and
standards, autonomy, team commitment, member conflict, intimacy and
support, risk, rewards - on the open-to-closed continuum. The data collected
were analysed by Means and Analysis of Variance and Tukey HSD tests. Sosyal bir sistem olan okul örgütünün formal yapısının, yöneticinin
formal ve informal davranış biçimlerinin ve diğer çevresel etkenlerin, okul
çalışanlarının tutumları, inançları, değer yargıları ve güdülerinde gözlenebilen
öznel etkileri okulun örgütsel iklimi oluşturmaktadır. Bir okul ortamındaki
örgütsel iklim, okuldaki bireyler tarafından algılanan, onların davranışlarını
etkileyen ve onların davranışlarından etkilenen, göreli olarak süreklilik gösteren
bir örgüt niteliği, okulun içsel özelliklerinin bir seti ve bir anlamda okulun
kişiliğidir.
Bu araştırmada lise öğretmenlerinin çalıştıkları okulların örgüt
iklimine ilişkin algıları ve bu algılarının görev alanlarına göre farklılık
gösterip göstermediği bulunmaya çalışılmıştır. 2001-2002 Öğretim 2001-
2002 Öğretim yılında Afyon ve Uşak kent merkezlerinde 9 genel lisede
görev yapan öğretmenlerden alınan 204 kişilik bir örnekleme araştırmacı
tarafından uyarlanan bir anket uygulanmıştır. Örgüt iklimi etkenleri örgütsel
yapı ve standardlar, otonomi, takım ruhu, çatışma, destek ve arkadaşça
ilişkiler, risk alma ve ödüllendirme olarak belirlenmiştir. Verilerin
çözümlenmesi için Aritmetik Ortalamalar, Bir Yönlü Varyans Analizi ve
Tukey HSD testi kullanılmıştır.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
5Issue
1Collections
- Cilt 5 : Sayı 1 [19]