İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Ders Kitaplarının Görsel Tasarım İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 5. sımf matematik kitaplarım (Öğretmen Kılavuz, Öğrenci ders ve öğrenci çalışma kitapları) görsel tasarım ilkeleri açısından değerlendirmek ve görsel tasarım ilkelerine uygun olup olmadığına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Araştırma; 2007-2008 öğretim yılında Afyonkarahisar merkez ilçede görevli 5.sınıf Matematik dersini okutan 187 sınıf öğretmeninden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Görsel Tasarım İlkeleri Açısından Ders Kitabı Değerlendirme Anketi aracılığı ile toplanmıştır. Görsel tasarım ilkeleri anketi; metin tasarımı, görsel öğelerin tasarımı, sayfa tasarımı, kapak tasarımı ve üretime yönelik dış yapı özellikleri olmak üzere beş faktörden ve toplam 48 maddeden oluşmaktadır. Öğretmenlere araştırma hakkında bilgi verilmiş, kendilerinde mevcut olan 5. sınıf matematik öğretmen kılavuz kitabı, matematik ders kitabı ve matematik öğrenci çalışma kitabını incelemeleri istenmiştir. Öğretmenler iki haftalık süre içinde belirtilen kitapların incelenmesi sonrasında kendilerine verilen anketi cevaplamışlardır. Bu anket ile Matematik ders kitaplarının görsel tasarım ilkelerine uygunluğu öğretmen görüşlerine göre belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin yüzdeleri, frekansları, aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik kullanılmıştır. Araştırma sonunda, Matematik ders kitaplarının öğretmenlerin görüşlerine göre görsel tasarım ilkeleri açısından yani; metin tasarımı, görsel tasarım, sayfa tasarımı, kapak tasarımı ve üretime yönelik dış yapı özellikleri açısından genel olarak olumlu şekilde değerlendirildiği tespit edilmiştir
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]