2005 İlköğretim Matematik Programı Ölçme Değerlendirme Kısmının İncelenmesi (Afyonkarahisar İli Örneği)
Abstract
Yeni ilköğretim matematik programında farklı ölçme ve değerlendirme araçlarından bahsedilmektedir. Performans ödevleri, proje ödevleri, portfolyo, dereceli puanlama ölçekleri, öz değerlendirme, akran değerlendirme, matematik günlükleri, kontrol listeleri ve kavram haritası bunlardan bazılarıdır. Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin yukarıda bahsedilen ölçme-değerlendirme araçlarını kullanım tercih sırasını belirlemek ve bu ölçme araçları ile ilgili sahip oldukları bilgi düzeylerini incelemektir. Bu çalışma Afyonkarahisar il örnekleminde 200 sınıf öğretmenin katılımıyla 2006-2007 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Veri toplamada, araştırmacı tarafından geliştirilen ve üç parçadan oluşan bir öğretmen ÖÖDT formu kullanılmıştır. Yeni matematik programında tüm değerlendirme türlerinin yer aldığı bu form, sınıf öğretmenlerinin bahsedilen ölçme ve değerlendirme araçları hakkında ne kadar bilgiye sahip oldukları ve bu araçları kullanım tercih sıralarını belirlemek amacı ile hazırlanmıştır. Ek olarak, amaçlı seçilmiş dört sınıf öğretmeni ile yarı yapılandırılmış 30 dakikalık görüşmeler yapılmıştır. Görüşme yapmaktaki amaç, ankette elde edilen bilgilerin niteliksel olarak da desteklenmesidir. Anketten elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, betimsel istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Nitel veriler üzerinde kodlamalar ve sınıflamalar yapılarak, nitel veriler analiz edilmiştir. Bu çalışmada bazı sonuçlara ulaşılmıştır. Çalışmaya katılan sınıf öğretmenlerinin büyük bir kısmının matematik programında yer alan ölçme ve değerlendirme araçları hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları belirlenmiştir. Bundan dolayı, katılımcılar yeni programda yer alan bazı ölçme ve değerlendirme araçlarını matematik derslerinde kullanamadıklarını ifade etmektedirler. Ek olarak, katılımcılar matematik programındaki yeni ölçme ve değerlendirme araçları hakkında yeterli eğitim almadıklarını ve kaynak yetersizliğinden dolayı bu ölçme araçlarının derste kullanım tercihlerini sınırlandırdıklarını ileri sürmektedirler. The purpose of this current study was to find out the preferences of in-service elementary school teachers in using the assessment tools, such as portfolyo, concept maps, projects, rubric, peer-assessment, self-assessment and so forth, and their knowledge about these assessment tools in the new elementary school mathematics curriculum. There were a total of 200 in-service elementary school teachers involved in the study that took place in Afyonkarahisar during 2006-2007. The researcher developed a questionnaire, ÖÖDT, consisting of three parts showing names of all sorts of the assessments tools on which the teachers order the tools by their preferences with regard to the use of them and having knowledge. Moreover, the researcher conducted 30-minute semi-structured interviews with four in-service teachers chosen purposefully in order to support the findings of the study. After the collection of the data, the researcher used descriptive statistics in the analysis of the quantitative data and analyzed the qualitative data by classifying and coding. The study showed that most of the in-service elementary school teachers did not have adequate knowledge about the new assessment tools. Therefore, they stated that they were unable to use all assessment tools in the new reform-based elementary school mathematics curriculum. Moreover, they claimed that they did not take sufficient training about the use of new assessment tools in the new program and lack of resources limited their preferences in the selection of the assessment tools.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]