Osmanlı Öğrencilerinin Paris’te Tahsil Yaptıkları Mısır ve Ermeni Mektepleri
Abstract
XIX. Yüzyılda Osmanlı Eğitim Sisteminde Batı’dan mülhem yenilik
harekelerine devam edildiği görülmektedir. Bu konuda Avrupa’ya özellikle
Fransa’ya öğrenci gönderilmesi önemli bir yer tutmaktadır. Osmanlı Devleti
tebaasından Avrupa’nın çeşitli şehirlerine tahsil için öğrenci gönderilmesi
hususunda Mısır Valisi Mehmet Ali Paşa’nın Paris’e yollandığı öğrenciler
Fransa’ya ilk gönderilen öğrenciler olmuşlardır. Bunlar Paris’te Ecole
Egyptienne (1826-1835)’e verilmişlerdir. Osmanlı Hükümeti ise guruplar
halinde 1830 yılında Paris’e talebe göndermeye başlamıştır. 1840 yılından
sonra bir süre Fransa’ya öğrenci göndermeyen Osmanlı Hükümeti 1844’te
Ecole Militaire Egyptienne’in açılmasından birkaç yıl sonra, 1847’de tekrar
bu ülkeye öğrenci göndermeye başlamıştır. Hatta bu öğrencilerden bazıları
zikredilen Mısır Mektebinde tahsil görmüşlerdir. 1849’da bu mektep
kapatılmış, 8 yıl sonra 1857’de askeri ve sivil görevlere adam yetiştirmek ve
erkân-ı harb subaylarına, mühendislere, yönetici devlet adamlarına sahip
olmak gayesiyle Ekim 1857’de Paris’te Mekteb-i Osmânî açılmıştır. Paris’te
daha önce kurulan Mısır Mektebi’nin ve Ermeni öğrencilerinin tahsil
gördüğü Muradyan Mektebi’nin Osmanlı devlet adamlarına Fransa’nın
başkentinde bunlara benzer bir mektep kurulması düşüncesini verdiği, bu
okulların varlığının Mekteb-i Osmânî’nin kuruluş sebeplerinden biri olduğu
düşünülmekte ve gösterilmektedir. Bu yazımızda Osmanlı Mısır Mektebi ve
Ermeni Muradyan Mektebi’ne olan ilgi ve desteği örneklerle açıklanarak
Osmanlı yönetiminin dil, din ve ırk farkı gözetmeden bütün tebaasına
adaletle yaklaşan tutumu ortaya konulmaya çalışılmıştır. In the 19th century, educational reforms influenced by the West were
seen in the Ottoman education system. In this case, sending students to Europe especially to France had an important meaning. The case of sending
of the first students to France from the subjects of the Ottoman Empire was
the students who were sent to Paris by the Governor of Egypt, Mohammed
Ali Pasha. These students went to Ecole Egyptienne (the Egyptian School)
between 1826 and 1835. The Ottoman Government began to send students
as groups to Paris in 1830. After 1840, the Ottoman Government did not
send student to France for a short time period. However, after two years with
the following of opening Ecole Militaire Egyptienne (the Egyptian Military
School) in 1844 the Ottoman Government began to send students to France
again in 1847. Even some of these students studied in Ecole Egyptienne de
Paris mentioned above. In 1849, this school was closed. After 8 years with
the following of closing of Ecole Egyptienne, in order to educate and foster
military officers, engineers, and civil administrators, in Paris, Mekteb-i
Osmani (the School of Ottoman) was opened in October, 1857. It was
thought and showed that previously founded Ecole Egyptienne and Collège
Arménian de Saint-Samuel Moorat (College of Saint-Samuel Moorat
Armenian), in which Armenian students studied, gave the idea of opening a
similar school called Mekteb-i Osmani to the Ottoman Government in the
capital of France. In this paper, the interest and support of the Ottomans to
Ecole Egyptienne and Collège Arménian de Saint-Samuel Moorat is
explained by giving examples; and also, the justified approaching attitude of
the Ottoman Administration to her whole subjects based on the language,
religion, and race without showing any difference is tried to reveal.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
5Issue
2Collections
- Cilt 5 : Sayı 2 [17]