Milli Mücadele Yıllarında Ankara Hükümeti’nin İlmiye Medreselerini Canlandırma Çabası
Abstract
Osmanlı Devleti’nde köklü bir eğitim müessesi olan medreseler, XX.
yüzyılın başlarında II.Meşrutiyet devrinde devlet eliyle ıslah çalışmalarına
başlanmıştır. Bu teşebbüslerde başarılı olunamadığından, 1921 yılında
neşredilen nizamname çerçevesinde din adamı açığını kapatmak için İlmiye
medreseleri yeniden canlandırılmaya gayret edilmiştir. Bütün çabalara
rağmen tarihi sürecini tamamlamış olan medreselerin ıslahı konusunda
gösterilen çabaların neticesi olumlu olmadığından Cumhuriyet Türkiyesi’nde
bu eğitim kurumu kapatılmıştır. Bu incelemede, Milli Mücadele yıllarında
Ankara Hükümeti’nin Anadolu’da vücuda getirmeyi hedeflediği İlmiye
medreselerini incelemek suretiyle Cumhuriyet Türkiyesi’nde medreselerin
kapatılmasının ani bir kararla gerçekleşmediği ortaya konulmaya
çalışılmıştır. As medreses were essential education institutions in the Ottoman
Empire, there was an attempt to reform them during the 2nd Meşrutiyet.
Since this attempt failed, with a law introduced in 1921, it was tried that
İlmiye medreses would function again in order to minimize the shortage of
clerics. Despite all the efforts, these institutions were closed down during the
Republic period in Turkey since they could no longer function as they were
supposed to. In this paper, it is shown through a research on İlmiye medreses
which the Ankara Government tried to improve during the Indepence War
that it was not a sudden decision during the Republic period in Turkey to
abolish these institutions.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
5Issue
2Collections
- Cilt 5 : Sayı 2 [17]