Sınıf Öğretmeni, Sınıf Öğretmeni Adayı ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Dört İşlem Problemlerini Çözmede Kullandıkları Stratejilerin Karşılaştırılması
Abstract
Gereksinimlere bağlı olarak şekillenen eğitim anlayışı değişen dünya ihtiyaçlarını karşılamak için geleneksel yapısından farklı bir anlayışa bürünmeye başlamıştır. Sistematik bir yapıya sahip olan eğitim, teknolojideki hızlı değişmelere bağlı olarak dönüşüm geçirmektedir. Bu dönüşümle eğitimin temel amacı bilgi toplamak değil, bilgiyi kullanarak üretmek ve karşılaştığı sorunların üstesinden gelebilen bireyler yetiştirmek olmuştur. Hayatın içindeki sorunlarla başa çıkabilmenin en kolay yöntemi ise problem çözmeyi öğrenmektir. Etkin problem çözme davranışını gerçekleştirmek için, yani problem çözmeyi de kolaylaştırmak için problem çözme stratejilerini problem durumuna uygun bir şekilde kullanmak gereklidir. Bu çalışma, sınıf öğretmeni, sınıf öğretmeni adayı ve 5. sınıf öğrencilerinin dört işlem problemlerini çözerken genelde kullandıkları stratejileri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Betimsel tarama yöntemi ile yapılmış bu araştırmanın çalışma grubunu Kütahya il merkezinde öğrenim görmekte olan 264 ilköğretim 5. sınıf öğrencisi, matematik öğretimi dersini almış üç farklı üniversiteden 216 sınıf öğretmeni adayı ve Kütahya il merkezinde sınıf öğretmenliği yapmakta olan 149 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama amacıyla araştırmacı tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış 10 sorudan oluşan problem çözme testi kullanılmıştır. Bu aşamadan sonra test çalışma grubuna uygulanmış, 5. sınıf öğrencisi, sınıf öğretmeni adayı ve sınıf öğretmenlerinin çözümleri kullanılan stratejilere göre sınıflandırılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar şöyledir: Dört işlem problemlerini çözmede kullanılan stratejiler birey statüsüne (5. sınıf öğrencisi, sınıf öğretmeni adayı, sınıf öğretmeni) göre anlamlı farklılık göstermektedir. Dört işlem problemlerini çözmede 5. sınıf öğrencilerinin genelde tercih ettikleri strateji matematik cümlesi yazma stratejisi iken, sınıf öğretmeni adaylarının genelde tercih ettikleri strateji değişken kullanma (denklem kurma) stratejisi, sınıf öğretmenlerinin genelde tercih ettikleri strateji ise diyagram (şekil) çizme stratejisidir. The concept of education that is shaped depending on necessities has started to be transformed into a different one than its traditional structure in order to meet the changing global requirements. Education, with its systematic structure, is going through a transformation due to the paid changes in technology. Within this transformation, the main objective of education is no longer to collect information but rather to raise such individuals that can come up with efficient solutions to their problems by making good use of information. The easiest way to tackle with life is by learning how to solve problems. In order to acquire an efficient problem-solving behaviour, in other words, to make problem-solving easier, problem-solving strategies should be applied to the problem appropriately. This is a descriptive study conducted in order to determine the general strategies of students, prospective teachers and teachers in solving the four arithmetical operations. The study group consists of 264 students of 5th grade at the primary schools in the city centre of Kütahya, 216 prospective teachers who had the course of mathematics instruction from three different universities and 149 primary school teachers working in the city centre of Kütahya. As the data gathering tool, the researcher used a problem solving inventory which was composed of 10 questions and whose validity and reliability studies had been carried out. This inventory was conducted on the study group, the solutions of students, prospective teachers and teachers were classified according to the strategies and then were analysed. The results of the research are as follows: the strategies used in solving the four arithmetical operations showed significant difference depending on individual status (student, prospective teacher, teacher). While, in solving the four arithmetical operations, students generally prefer the strategy of writing a mathematical sentence, prospective teachers generally prefer using a variable (building an equation) and teachers generally prefer drawing a diagram..
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]