Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Örgütlenme Tutumları Uşak Örneği
Abstract
Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin mesleki örgütlenme tutumları incelenmiştir. Mesleki örgütlenme tutumları; cinsiyet, kıdem, görev özellikleri ve eğitim durumları gibi faktörlerde hesaba katılarak incelenmiştir. Mesleki örgütlenme; üye olma nedenleri, üye olmama nedenleri, sendika seçimini etkileyen faktörler ve mesleki örgütlerden beklenti boyutları doğrultusunda incelenmiştir. Cinsiyet faktörünün mesleki örgütlenme tutumlarını doğrudan etkilemediği; kıdem yılına göre, görev özelliklerine göre ve eğitim durumlarına göre mesleki örgütlenme tutumlarının farklı olduğu görülmüştür. The purpose of this study was to investigate elementary teachers’ attitudes toward vocational organization (techer unions). Their vocational organization attitudes were closely examined at the base of gender, the nember years that they have worked as teacher, and the schools they were graduated. The reasons of elementary teachers organized vocationally were elaborately studied at the membership status, choosing teacher unions, and the expectations from unions. While elementary teachers show no difference in gender being a member or not in a teacher organization, the number of years they have worked and the schools they graduated to become a teacher indicate differences in the attitudes toward organize vocationally.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]