İlköğretim II. Kademe Sosyal Bilgiler Derslerinde Gezi-Gözlem Yönteminin Uygulanma Durumunun İncelenmesi
Abstract
Bu araştırma, İlköğretim II. Kademe Sosyal Bilgiler derslerinde gezi-gözlem yönteminin uygulanma durumunun incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verileri 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında, Kütahya merkez ve ilçelerindeki ilköğretim okullarında görev yapan 143 kadrolu Sosyal Bilgiler öğretmeninden toplanmıştır. Veriler betimsel tarama modeli kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada uzman görüşleri alındıktan sonra araştırıcı tarafından geliştirilen ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak analizler yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, dağılımın belirlenmesi amacıyla frekans ve yüzdelik değerleri; değişkenler arasındaki farkın anlamlılığını belirlemek amacıyla ilişkisiz örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda Sosyal Bilgiler derslerinde gezi-gözlem yöntemine yeterince yer verilmediği tespit edilmiştir. Yer veren öğretmenlerin çoğunluğu yöntemi bahar aylarında kullanmaktadır. Öğretmenler gözlem gezilerini daha çok üniteden/konudan bağımsız olarak öğrencilerin derse olan motivasyonlarını artırmak için kullanmakta ve gezi sonrası sınıfta daha çok sözlü anlatım etkinliğini kullanmaktadırlar. Öğretmenlerin gözlem gezilerini kullanımda karşılaştıkları en büyük zorluk ise öğrencilerin gezilerdeki disiplinsiz davranışlarıdır. This research is carried out by the purpose of study of application for excursion observation method in primary school 2nd grade social studies lesson. Data for this research is compiled from 143 permanent Social Studies teachers working throughout 2011-2012 Education Year in the primary schools in the districts and the center of Kütahya. Data is compiled by using descriptive search model. In the research, after taking expert opinions, a measuring tool developed by the researcher is used. Data obtained from the research were transferred to computer and analyses were made. In the analysis of the data obtained, frequency and percentage values have been used to determine the distribution. Also a single factor variance analysis and t-test for unrelated samplings has been used to determine the significance of difference between the variables.
As a result of the research, it has been realized that insufficient importance is given to excursion observation method in Social Studies lessons. Most of the teachers using this method apply it in spring months. Teachers usually use observation trips independently of unit/topic to increase the students’ motivation and they generally use verbal expression in the class after tours. The biggest difficulty teachers encounter while using tour-observation method is the students’ undisciplined behavior.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]