Osmanlı Devleti’nde Marmara’da Kabotaj Tartışmaları
Abstract
Ondokuzuncu yüzyılda, Avrupa’nın ekonomik yayılması karşısında
Osmanlı Deniz Ticareti de gelişti. Fakat kapitülasyonlardan faydalanan
Avrupa şirketleri Osmanlı sahillerinde yapılan deniz ticaretine gittikçe
egemen oldular. Bu egemenlik arttıkça Osmanlı sahillerindeki kabotaj
tartışmaları da arttı. Osmanlı Devleti I. Dünya Savaşı’na imparatorluğun her
alanında, her konudaki yoğun tartışmalarla girdi. Marmara Denizi bu kabotaj
tartışmalarının odak noktalarından birisi oldu. II. Meşrutiyet döneminin
savaşları, ilhakları, boykotları altında gelişen milli ekonomisiyle kabotaj
tartışmaları da bir egemenlik mücadelesine döndü. Güvenlik kaygılarının
iyice arttığı Dünya savaşı öncesi, Marmara denizi, Osmanlı devlet adamları
için mutlaka egemen olunması gereken bir deniz haline gelmişti. The Ottoman trade through sea had developed as a result of European
economic expansion in the 19th century. The European countries taking
benefit of the capitulations had become dominant with respect to trade on the
coastal areas. This resulted in arguments for cabotage on the Ottoman waters
by the Ottoman ruling class. The Ottoman state entered into the Great War
with strong arguments almost about everything, the center of which
concentrated on the cabotage on the Marmara Sea. The arguments about the
cabotage was turned to be connected with sovereignty discussions that had
been a result of the national economy developed under the conditions of
wars, annexation and boycotting in the period of the constitutional
monarchy. The Marmara became an important sea to be taken under strict control by the Ottoman decision makers in the eve of the World War largely
dominated by the security concerns.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
8Issue
1Collections
- Cilt 8 : Sayı 1 [15]