Bir Halk Eğitim Kurumu Olarak Afyon Halkevi ve Faaliyetleri (Kuruluşundan 1940 Yılına Kadar)
Abstract
Bu çalışmanın amacı Cumhuriyetin ilk yıllarında aydınlanma ve
toplumsal dayanışma merkezi olan Afyon Halkevi’nin 1932 ve 1940 yılları
arasında halk eğitimi adına önemli sayılabilecek faaliyetlerini
değerlendirmektir. Cumhuriyet Dönemi Türkiye’sinin önemli kültürel
kurumlarından olan. Halkevleri Atatürk ilke ve inkılâplarını yaymak, Türk
halkının bilgi ve kültür seviyesini arttırmak amacıyla 19 Şubat 1932
tarihinde kurulmuştur.
Afyon Halkevi ülke çapında ilk açılan Halkevlerindendir. Halkevi
talimatnamesine uygun olarak bütün şubeleriyle faaliyete başladıktan sonra,
halkın eğitim, kültür, sanat, ziraat gibi alanlarda gelişmesi için çalışmıştır.
Tiyatro gösterileri, köy gezileri, sağlık taramaları, hasta ve fakir halka ve
öğrencilere yardım, tarımla ilgili bilgilendirme toplantıları, bölgedeki tarihi
eserlerin toplanıp müzeye konulması, gençleri zararlı alışkanlıklardan
koruyup spora yönlendirmek gibi çok önemli faaliyetler gerçekleştirmiştir.
Sonuç olarak Afyon Halkevi’nin faaliyetleri ve bu faaliyetlerin halk
üzerindeki etkileri incelendiğinde Cumhuriyetin ilk yıllarında yurt
genelindeki sosyo-kültürel ortamı yansıttığı söylenebilir. The main goal of this study is to recognize the important activities
between the years of 1932-1940 of the Afyon people house whıch ıs the
capıtal of the intellectualism and the community solidarity in the early years of the republic. People House are the important cultural associations of the
Turkey in the period of Republic. They were founded in the 19 th February
of 1932, for spreading the Atatürk’s principle and revolution and for
increasing the knowledge and cultural level of Turk People.
The people House of Afyon is the one of first established people
House in the country. After to start work according to people House’s
regulations with all sections: they worked to devolopment of people such
area as education culture, agriculture and art. People House made real a lot
of important activities such as theatre shows, village travels, health searches,
help of the people or students who are il lor poor, assemblies which are
about to give knowledge on agriculture; to collect the historical sing and to
put them interested in sports.
In condusion the activities Afyon’s people House and its effects of
these activities on people can show the social-cultural environment in the
first years of Republic around the country.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
8Issue
1Collections
- Cilt 8 : Sayı 1 [15]