Firmalarda Çok Boyutlu Performans Değerleme Yaklaşımları: Kavramsal Bir Çerçeve
Abstract
Firma performansının bütününü değerlemeye yönelik geçmişten
günümüze sürekli gelişen ve değişen pek çok performans değerleme yaklaşımı
geliştirilmiştir. Bugüne kadar kullanılan ve halen de kullanılmakta olan sadece
finansal göstergelere dayalı değerlemenin firma performansını ölçmede yetersiz
kaldığı görülmektedir. Firmalarda finansal göstergelere dayalı performans
değerlemenin eksik yönlerinin fark edilmesi, örgütsel performansın
değerlendirilmesinde çok boyutlu performans değerleme yaklaşımlarının ortaya
çıkmasına neden olmuştur. Çok boyutlu performans değerleme yaklaşımları,
firma faaliyetlerinin tüm boyutlarıyla değerlendirilmesini sağlamaktadır. Bu
yaklaşımlar, müşteriler, kalite, kârlılık, insan kaynakları, yenilik, esneklik gibi
öncelikli yönetim değerlerini destekleyen geniş çaplı performans göstergelerini
kullanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, 1990’lardan sonra geliştirilen çok boyutlu
performans değerleme yaklaşımlarını kavramsal bir çerçevede ele alarak farklı
işletme bilim dallarında özellikle muhasebe biliminde nasıl kullanılabileceği
üzerine değerlendirmelerde bulunmaktır. Bu kapsamda Lynch-Cross
Performans Piramidi, Balanced Scorecard (Dengeli Ölçüm Kartı Değerleme),
Paydaş Temelli Performans Değerleme (The Stakeholder Card ) ve Performans
Prizması yaklaşımları bütün boyutları ile incelenecektir. Many performance evaluation approaches heve been developed and
modified to measure all the aspects of the firm performance so far.
Evaluating firm performance based on only financial measures which have
been used in the past and present, is seen insufficient now. Because of the
deficienties of the evaluation approaches based on financial measures, multidimensional
approaches have been developed to measure organizational
performance. Multi-dimensional performance evaluation approaches
provide measures to evaluate all the dimension of activities the in firms.
These approaches use large scale measures supporting management values
that have priority such as customers, quality, profitabilty, human resources,
innovation and flexibility. The aim of this study is to discuss mültidimensional
performance approaches in a conceptial framework developed
after 1990 and determine how they are going to be used in various business
administration fields especially in accounting . In this context Lynch-Cross
Performance Pyramid, Balanced Scorecard, The Stakeholder Card and
Performance Prism have been axamined as multi dimensional performance
evaluation approaches.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
8Issue
2Collections
- Cilt 8 : Sayı 2 [20]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Örgütsel Performansın Ölçülmesinde Çok Boyutlu Ölçüm Yaklaşımları Ve Performans Prizmasına İlişkin Bir Uygulama
Töre Başat, Hümeyra (Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009)İşletmeler yaptıkları işte ne ölçüde başarılı olduklarını saptamak, rakiplerine göre kendi durumlarını ortaya koyabilmek ve faaliyet gösterdikleri alanda yerlerini belirlemek amacıyla performans ölçüm yöntemlerine ihtiyaç ... -
Çok Boyutlu Bir Performans Ölçüm Modeli Olarak Performans Prizması Ve “The London Youth”Örneği
Töre Başat, Hümeyra (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2011-06)İşletmeler amaçlarına ne ölçüde ulaştıklarını saptamak, rakiplerine göre kendi durumlarını ortaya koyabilmek ve faaliyet gösterdikleri alanda yerlerini belirlemek amacıyla performans ölçüm yöntemlerine ihtiyaç duyarlar. ... -
Çok boyutlu bir performans ölçüm modeli olarak Performans Prizması ve “The London Youth” örneği
Töre Başat, Hümeyra (Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar İ.İ.B.F., 2011)İşletmeler amaçlarına ne ölçüde ulaştıklarını saptamak, rakiplerine göre kendi durumlarını ortaya koyabilmek ve faaliyet gösterdikleri alanda yerlerini belirlemek amacıyla performans ölçüm yöntemlerine ihtiyaç duyarlar. ...