Otel Yatırımcıları İle Profesyonel Yöneticilerin Sözleşmeden Doğan İlişkileri Üzerine Bir Araştırma
Abstract
Bu çalışmada otel işletmelerinde yatırımcılar ve yöneticiler arasındaki
ilişkilerin vekâlet teorisi perspektifinde incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
nicel ve nitel yöntem bir arada kullanılmıştır. Nicel veriler Turizm Yatırımcıları
Derneğine kayıtlı otel yatırımcıları ve yöneticilerinden anket yöntemi ile toplanmış,
bu aşamada 134 kişiye ulaşılmıştır. Nicel verilerin analizinde frekans, yüzde, Mann
Whitney U ve Kruskal-Wallis testlerinden yararlanılmıştır. Bu analiz sonuçlarına
göre; otel işletmelerinin büyük bir kısmında geleneksel aile işletmesi yapısı
hâkimdir, taraflar arasında yazılı sözleşme yapma oranı düşüktür ve vekâlet
sürecinde iki tarafın en fazla önemsediği boyut etiktir. Nicel araştırma sonucunda,
nitel kısımda kullanılacak görüşme soruları ve temalar da oluşturulmuştur. Nitel
veriler görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Görüşmecilerin belirlenmesinde kartopu
örnekleme yöntemi kullanılmış ve bu süreçte toplam 36 kişiye ulaşılmıştır. Toplanan
veriler içerik analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Bu kısımdan elde edilen analiz
sonuçları ise en önemli vekâlet probleminin yetkilendirme ve ters seçim olduğunu;
otel işletmelerindeki vekâlet ilişkilerinin tarafların beklentilerini karşılamadığını
ortaya koymuştur. This study aims to investigate the relationships between the investors and
managers in hotels in the perspective of agency theory. In the field research of this
study, quantitative and qualitative methods were used together. The data were
collected from the hotel investors and hotel managers who are the members of The
Association of Tourism Investors and 134 participants were reached. Frequency,
percentage, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests were used for the analysis of
the quantitative data. Following the quantitative research; it has been stated that the
structure of traditional family business dominates most of the hotels, the rate of
making a written agreement between the sides is low and ethics is the most
important dimension for the two sides in the agency process. The interview
questions and themes used in the qualitative part are composed at the end of the
quantitative research. The qualitative data were collected by face-to-face interview
method. Snowball sampling method was used to determine the interviewers and 36
participants were reached in this process. The data collected were evaluated by
content analysis. In respect of the analysis results, the most notable agency problem
is authorisation and adverse selection, it is also pointed out that the agency
relationships don’t meet the expectations of the sides in hotels.