Okul Öncesi Çocukların Sosyal Becerileri ile Yakın Çevresindeki Yetişkin Etkileşimleri Arasındaki İlişki
Özet
Bu çalışmada okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların sosyal
beceri düzeylerine, aile bireyleri ve okul öncesi eğitim kurumu çalışanları
arasındaki sosyal etkileşimlerinin etkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma
grubunu, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden ve öğretmenleri tarafından
sosyal beceri düzeyi yüksek (n=10) ve düşük (n=10) olarak sınıflandırılan 20 çocuk
oluşturmuştur. Nitel araştırma modelinde yapılan çalışmada, veri toplamak için
katılımcı olmayan gözlem yönteminden yararlanılmıştır. Çocuklar, aile bireylerinin
kendilerini okula bırakma ve alma zamanı olmak üzere iki farklı zaman diliminde ve
iki farklı araştırmacı tarafından gözlenmiştir. Araştırma verileri betimsel analiz
yöntemiyle analiz edilmiş, gözlem sonuçları verilmiş ve elde edilen bulgular
literatür ışığında yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda; sosyal becerileri yeterli
olan okul öncesi çocukların çocuk-ebeveyn, çocuk-okul personeli, ebeveyn-okul
personeli sözel ve davranışsal etkileşimlerinin, sosyal becerileri yaşıtlarından geri
olanlara göre daha fazla olduğu dikkat çekmiştir. Okul öncesi çocukların sosyal
becerilerinin gelişmesinde yakın çevresini oluşturan yetişkinlerin model olmasının
önemli bir etkiye sahip olduğu vurgulanmıştır. social skills of the children attending to them. 20 children, who are attending to preschool
education institutions and categorized as "with a high level or low level of
social skills" by their teachers, were included in the study group. Inthe study,
qualitative research design was carried out and data were gathered observation
method. Children were observed in two different time frames by two different
researchers. These observations took place when the family members took children
to school and picked them up. In the study, data were analyzed by using descriptive
analysis method, observation results were given and findings were interpreted in the
light of prior research. As a result of the study, it was remarkable that; pre-school
children with adequate social skills have more child-parents, child-school workers,
and parents- school workers verbal and behavioral social interactions compared to
those of their peers who have less social skills. It was emphasized that the adults' in
the neighborhood setting an example for the children has a significant effect on the
development of pre-school children's social skills.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
16Sayı
2Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3647Koleksiyonlar
- Cilt 16 : Sayı 2 [6]