Edremit Körfezi’ndeki Konaklama İşletmeleri Çalışanlarının İş Motivasyon Düzeylerinin Demografik ve Meslekî Özelliklere Göre İncelenmesi
Abstract
Dünya sektörler sıralamasında dördüncü sırada bulunan turizm
sektöründe istihdam edilen çalışan sayısı dünyadaki toplam istihdamın
%7,6’sını oluşturmaktadır. Önemli bir istihdam etkisi sağlayan bu sektörde
yer alan işletmeler için doğal olarak çalışan verimliliği ile ilgili araştırmalar
giderek daha önem kazanmaya başlamıştır. Çalışan verimliliğini etkileyen
çeşitli faktörler içinde çalışanların motivasyonları ön plana çıkmaktadır.
Zira, iş motivasyonunun yüksek olduğu işletmelerde çalışanların iş tatmini
ve performansları daha yüksek, devamsızlık ve işgücü devir oranları gibi
olumsuz faktörler ise daha düşük olmaktadır. Bu durum, yüksek işgücü
devrine sahip konaklama işletmeleri için konuyu daha da önemli hale
getirmektedir. Bu çalışmada Edremit Körfezi’nde bulunan 1, 2, 3, ve 4
yıldızlı 24 otelde çalışan 107 personel üzerinde anket çalışması yapılarak,
işgörenlerin motivasyonlarının demografik ve meslekî özelliklerine bağlı
olarak etkilenip etkilenmediği araştırılmıştır. Elde edilen bulgular,
konaklama işletmelerinde çalışanların iş motivasyonlarının demografik ve
meslekî özelliklerine bağlı olarak değişmediğini ortaya koymaktadır.
Çalışmada istatiksel araç olarak varyans analizi ve bağımsız t-testi
kullanılmıştır The number of employees working in the tourism sector, which is
ranked at fourth in the world, is accounted to % 7,6 of the total employment of the world. Needless to say that, researches related to staff productivity
have been getting more significance for establishments in the sector which
have important contributions to employment. Motivation of staff looms large
between factors affecting staff productivity. This is because that
establishments with high staff motivation have higher employee
performance and job satisfaction and lower levels of negative factors such
as absenteeism and labor turnover. This situation makes the issue more
important for establishments with high turnover rates. In the study,
questionnaires were applied to 107 permanent employees in 24
accommodation establishments existing in Edremit Bay to examine whether
demographic characteristics affect motivation of staff working 1, 2, 3, and 4
star hotels in Edremit Bay. Findings showed that job motivations of staff
weren’t affected by their demographic characteristics. Variance analyses and
independent t-test were used as a statistical mean in the study.