Aile işletmelerinde iç girişimcilik finansal performans ilişkisi: Afyonkarahisar'da bir araştırma
Abstract
Bu çalışmanın amacı Afyonkarahisar ilinde imalat sektöründe
faaliyet gösteren aile işletmelerindeki iç girişimcilik davranışları, dışsal
çevre faktörleri ve işletme performansı arasındaki ilişkileri incelemektedir.
Çok boyutlu bir yapı olarak, iç girişimcilik literatürde var olan bir
organizasyondaki girişimsel faaliyetleri açıklamak için kullanılmaktadır. Bu
çalışmada belirgin iç girişimcilik boyutları olarak yenilikçilik, risk alma ve
proaktiflik boyutları yer almaktadır. Çevresel faktörler iç girişimcilik yapısı
üzerinde belirleyici faktörler olarak ele alınmaktadır. İşletme performansı
büyüme, karlılık ve verimlilik gibi ekonomik göstergeleri içermektedir. 206
aile işletmesinden elde edilen verilere göre büyüme, karlılık ve verimlilik
göstergeleriyle sadece iç girişimcilik boyutlarından yenilik arasında pozitif
ve anlamlı ilişki ortaya çıkmıştır. Proaktiflik boyutuyla sadece verimlilik
göstergesi arasında pozitif ve anlamı ilişki görülmektedir. Diğer taraftan risk
alma boyutuyla her hangi bir performans göstergesi arasında anlamlı ilişki
çıkmamıştır. Son olarak iç girişimcilikle çevresel elverişlilikler arasında
pozitif ve anlamlı bir ilişki ortaya çıkarken, çevresel elverişsizliliklerle bir
ilişki çıkmamıştır. The aim of this study is to examine relationships among the external
environment, entrepreneurship, and business performance at family owned
manufacturing business in the city of Afyonkarahisar in Turkey. As a
multidimensional structure, entrepreneurship is the concept used to explain
entrepreneurship activities in an existing organization in the literature. In this study entrepreneurship structure includes three distinct dimensions:
innovativeness, risk taking, proactiveness. The environmental factors were
examined as the determinants of entrepreneurship structure. Business
performance is considered as a dependent variable that covers only
economics measures: growth, profitability and productivity. Based on the
data from 206 family owned manufacturing business, empirical results
showed that innovation was the only dimension that positively and
significantly associated with business growth, profitability and productivity.
Proactiveness was found to be significantly and positively correlated with
only productivity. There wasn’t found any relationship between risk taking
and entrepreneurship dimensions. Environmental factors have statistically
significant impact on the performance of the family business. Finally, while
environmental munificence was positively and significantly related with
entrepreneurship, environmental hostility was not.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler DergisiVolume
10Issue
3Collections
- Cilt 10 : Sayı 3 [14]