E-Bilgi Kaynaklarına Yönelik Eleştirel Düşünme Ölçeği Geliştirme Çalışması
Abstract
Bilgi kavramı sadece günümüzün değil, bütün zamanların en önemli tartışma konularından
birini oluşturmuştur. Bilgi toplumuna geçiş ile birlikte, bilgi üretimde temel girdi haline gelmiştir.
Doğru bilgiye hızlı bir şekilde ulaşabilmek yaşamsal bir duruma gelmiştir. Bilgi ve iletişim
teknolojilerinde baş döndürücü gelişmelerin yaşanması, bilgiye ulaşma yollarında yeni alternatifler
sunmuştur. Bu süreçte internet ve elektronik veri tabanları, oldukça geniş kapsamlı bilgiye çok kısa bir
zaman diliminde ulaşma imkanı sunmuştur. Bu özelliğinden dolayı, kısa zaman içersinde alternatif
bilgiye ulaşma araçları arasında e-bilgi kaynakları arasında baskın bir konuma geçmiş ve araştırma
sürecinin temel araç haline gelmiştir. Bununla birlikte, basılı kaynaklarda yayın öncesi editör ve
hakem denetimleri yapılarak bilgilerin doğruluğu denetlenirken, e-bilgi kaynaklarının çoğunda böyle
bir denetim söz konusu değildir. Öğrencilerin geleneksel olarak pasif bir öğrenme kültürüne sahip ve
eleştiriden ziyade kabul etme eğiliminde olması gibi nedenlerle e-bilgi kaynaklarında yapılan
araştırmalar, kanıt ve gerekçelerin aranmadığı, eleştirel bir gözle inceleme yapılmayan ve olgular
karşısında doğruluklarını sınama gereksinimi duymadan bir otoritenin görüşüne bağlanma tehlikesi ile
karşı karşıyadır. Bu durum ise başta eğitim sisteminin eleştirel düşünen, sorgulayan, bilimsel tutuma
sahip olan öğrenci yetiştirme amacını tehlikeye düşürmektedir.
Bu çalışmada, öğrencilerin e-bilgi kaynaklarından araştırma yaparken sahip olmaları gereken
e-bilgi kaynaklarına yönelik eleştirel düşünme düzeylerinin belirlenmesi ve elde edilen bulgulara göre
yeni araştırmalara temel oluşturacak bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. The concept of knowledge has been one of the most significant debate subjects of all times.
With the transition of knowledge society, knowledge has been the main input in production. Accessing
the right information quickly has been vital. Vertiginous developments in knowledge and
communication technologies present new alternatives for reaching knowledge. Within this process
internet and electronic databases enable the opportunity to reach extensive knowledge in a very short
time. Due to this reason, e-knowledge sources have dominant roles and they have become the main
tools for the research process. Besides, while published sources are controlled by editors and referees
in order to maintain reliability before printing, most of e-knowledge sources do not contain such a
control process. Being aware of the facts that students traditionally have passive learning culture and
have a tendency to accept knowledge readily rather than criticizing it before students are face to face
with a threat of accepting an authority’s views without testing the reliability of the researches in eknowledge
sources except of evidences, reasons and critical investigation. This situation also risks the
purpose of education which aims to educate students that would think and question critically and have
scientific attitudes.
A critical thinking scale that students require for searching from e-knowledge sources has
been developed in this study and students’ critical thinking levels towards e-knowledge sources were
aimed to determine and according to the findings a measurement tool that would be the basis for new
researches has been developed.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
11Issue
2Collections
- Cilt 11 : Sayı 2 [12]