Kadınların Meme Kanseri ve Kendi Kendine Meme Muayenesi Bilgi Düzeyini Arttırmada Hemşirenin Eğitici Rolünün Etkinliği
Özet
Bu çalışmada, Ankara Büyükşehir Belediyesi Eğitim ve Kültür Daire
Başkanlığı Aile ve Çocuk Hizmetleri Şube Müdürlüğüne bağlı olarak faaliyet gösteren
hanım lokallerine üye olan 51375 kadından eğitim programımıza katılmak
isteyen 200 kadın araştırma kapsamına alınmıştır. Kadınların meme kanseri ve
KKMM hakkındaki bilgi düzeylerini saptamak ve daha sonra bu konuda eğitim
uygulamak, eğitimin etkinliğini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırma verileri literatüre uygun olarak geliştirilen 23 sorulu anket
formu uygulanarak toplanmıştır. Anket formları kadınlar tarafından doldurulduktan
sonra kadınlar meme kanseri ve KKMM hakkında teorik ve pratik bir eğitim
programına alınmıştır. Eğitim son testle değerlendirilmiştir.
Araştırmaya katılanların % 65’i KKMM hakkında bilgi sahibidir ve
%61.2’si KKMM uygulaması yapmaktadır. KKMM yapanların %6.5’i yaptığı
KKMM den kesinlikle eminken, %62.6’sı pek emin değildir.
Katılımcıların eğitim öncesi meme kanseri ve KKMM uygulamaları
seçeneklerinden aldıkları puan ortalaması 8.97±3.6 iken eğitim sonrası
15.72±2.31’e yükselmiştir. Eğitim öncesi ve eğitim sonrası bilgi düzeyi puan ortalamaları
arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,001).
Kadınların, son yıllarda artan meme kanserine karsı bilinçli hale getirilmesi
ve sağlığı geliştirme davranışlarını kazanmalarına yardımcı olunması amacıyla
KKMM’yi öğrenmelerinin ve uygulamalarının sağlanması oldukça önemlidir. This study was performed 200 of the 51375 women who were the
members club of ladies which one belonging to municipality of Ankara education
and cultural directorates branch of family and child services. The purpose of this
study was is to determine the information levels of women about the breast cancer
and breast self exam, than to establish a training program and to determine to efficacy
of training program.
The study data were gathered by applying the survey form which is
convenient to the literature and involved 23 questions. After completing the survey
questions women were included to both theoretical and practical breast exam
training program. This training was assessed with last test.
Sixty five percent of participants had information about breast self
exam and theirs sixty one point two percent used to practice breast self exam. Six
point five percent of self breast examiners were certainly sure about their practice,
but 62.6% were not.
The average score which participants take from before training about
breast cancer and self exam practices choices and after training assessment test
increased from 8,97±3,6 to 15,72±2,31. It was determined meaningful differences
between two average scores of knowledge level before and after training.
It is provided women teaching and practicing of breast self exam so as
to it is helped they are gained some behaviors which improve health and it is
made they conscious of breast cancer which increase in last years is very important.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3790Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [635]