Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Yazma Ürünlerini Değerlendirme Çalışmalarına İlişkin Görüşleri
Abstract
Yaratıcı yazma, yazma çalışmalarını sıkıcılık ve tekdüzelikten
kurtaran, öğrenciler açısından ilgi çekici bir süreçtir. Bu süreçte çocuk duygu
ve düşüncelerini serbest bir Şekilde, hiçbir baskı unsuru olmadan ve
yargılanmadan kağıda döker. Bu çalışmaların öğretmenler tarafından
değerlendirilmesi ise ayrı bir önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı 4.
ve 5. sınıf öğretmenlerinin yaratıcı yazma çalışmalarını değerlendirmeye
yönelik görüş ve düşüncelerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırmada
başvurulan durum çalışması ve buna bağlı olarak bütüncül tek durum deseni
kullanılmıştır. Örneklemin belirlenmesinde ise amaçlı örnekleme
yöntemlerinden olan kritik durum örneklemesine başvurulmuştur. İzmir
merkez ilçede gerçekleştirilen çalışmanın verileri orta sosyo-ekonomik
düzeydeki 18 ilköğretim okulunda çalışan öğretmenlerden toplanmıştır.
Araştırma grubu 69 öğretmenden (bayan=42; erkek=27) oluşmaktadır.
Verilerin elde edilmesinde görüşme tekniğinden yararlanılmış olup,
araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler bilgisayar ortamına
aktarılmış ve içerik analizi uygulanmıştır. Bilgisayar ortamındaki bilgiler her
iki araştırmacı tarafından ayrıntılı bir şekilde incelenerek çalışmanın kodları
çıkarılmıştır. Araştırmacıların belirlediği kodlar üzerinden görüş birliği
yüzdesi hesaplanmıştır. Görüş birliği yüzdesi, birinci soru için(Yaratıcı
yazma çalışmalarını değerlendirme ölçütleri hakkında neler biliyorsunuz?)
0,82; ikinci soru için( Yaratıcı yazma sürecinde neler yapıyorsunuz?) 0,69
olarak belirlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretmenlerin büyük bir
çoğunluğunun yaratıcı yazma çalışmalarını değerlendirme noktasında,
gerekli bilgiye sahip olmadığı söylenebilir. Öğretmenlerin büyük bir çoğunlu da yaratıcı yazma çalışmalarının değerlendirilmesinde bilinen yazma
çalışmalarının ölçütlerine başvurmaktadır Creative writing is an engaging process for students, taking boredom
and simplicity out of writing practices. In this process, students express their
feelings and opinions freely, without any pressure or being judged. However,
evaluation of these pieces of works by the teachers is another important part
of creative writing. The aim of this study is to identify elementary 4th and 5th
grade teachers’ views on evaluating creative writing works produced by
students. Case study that is used in qualitative research, and consequently
single holistic case study was employed. In identifying the sample of the
study, critical case sampling was used. The data were gathered from teachers
working at 18 elementary schools having middle socio-economic level in
Izmir city center. The participants were 69 teachers (female=42; male=27).
A semi-structured interview form developed by the researchers was used in
the data gathering process. Then, the data were transcribed and content
analysis was conducted. After a detailed analysis by both researchers, the
codes of the data were identified. The reliability of the codes identified was
calculated using an agreement percentage. This percentage was 0.82 for the
first question, and 0.69 for the second question. According to the findings of
the study, most of the teachers do not have necessary knowledge when it
comes to evaluating works of creative writing. As a result, they mostly use
the usual writing criteria in evaluating creative writing.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
14Issue
2Collections
- Cilt 14 : Sayı 2 [14]