Türk Toplumunun Yardımcı Üreme Tekniklerine Bakışı
Abstract
Bu çalışma, Yardımcı Üreme Teknolojisi (YÜT) ne Türk toplumunun
bakışını değerlendirmek amacıyla planlanmıştır.
Araştırma, Antalya’da Nisan 2005 tarihinde yapılmış, tanımlayıcı bir
araştırmadır. Araştırma evreni 18 yaş üzeri bireylerden oluşmaktadır. Araştırmaya
sosyoekonomik olarak farklı iki mahalleden küme örneklemi yöntemi ile toplam 400
kişi seçilmiştir. Her kümede 20 kişi olmak üzere 20 küme çalışmaya dahil edilmiştir.
Kümelerin başlangıç noktalarını belirlemek için ev halkı tespit fişlerinden
yararlanılmıştır. Veriler, tıp fakültesi öğrencileri yardımıyla, örnekleme çıkan 400
kişiye ankette bulunan soruların yüz yüze uygulanması ile toplanmıştır.
Anket formu dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm; çalışmaya katılan
kişilerin özelliklerini belirlemek için hazırlanmıştır. İkinci bölüm; kişilerin tüp bebek
ile ilgili bilgileri ve görüşlerini belirlerken, üçüncü bölüm; bazı görüşlere katılıp
katılmadıklarını belirleyen sorular içermektedir. Dördüncü bölümde ise tüp bebek
tedavisi ile bağlantılı diğer yöntemlerle ilgili görüşleri belirlemek amaçlı sorular
bulunmaktadır.
Çalışmaya katılanların yaş ortalaması 37,50’dır. Bunların %20,80’i bekar,
%71,1’i evli ve %8,1’i boşanmıştır. Çocuk sahibi olan %64,07 iken çocuk sahibi
olmayanlar %35,93 idi. Katılımcılardan tüp bebeğin ne anlama geldiğini bilenler
%61,20, bilmeyenler %6,80 ve çok emin olmayanlar ise %32’sini oluşturuyordu.
Katılımcıların %4,5’i infertilite sorunu yaşamaktaydı. Grup içinde infertilite sorunum
olsaydı tüp bebek tedavisini kabul ederdim diyenler %83,38, dinimiz bu tedaviye izin
verir diyenler %83’ü oluşturuyordu. Tüp bebek ile çocuk sahibi olmaktansa evlat
edinirim diyenler %22,3, çocuk sahibi olamamam evliliğimi etkiler diyenler
%52,5’ti. Tüp bebek tedavisi, tedaviyi yaptıran eşler ve doktor arasında gizli
kalmalıdır sorusuna katılıyorum diyenler %44,10 ve çocuk, tüp bebek tedasi ile
doğduğunu asla bilmemelidir diyenler %60,30 luk kısmını oluşturuyordu. Bunun
yanı sıra tüp bebekle bağlantılı diğer yöntemlerle ilgili düşünceleri ise; dondurulmuş
embriyo transferine olumlu bakan %59,8, yumurta bağışına olumlu bakanlar %32,2 iken, sperm bağışına olumlu bakanlar %20,5’ti. Tüp bebek sonrası oluşan çoğul
gebeliklerin redüksiyon yapılarak teke indirgenmesine olumlu bakanlar %75,8’ini
oluşturmaktaydı.
Çalışma grubundaki kişiler tüp bebek tedavisini bilmekte ve bunun dini
yönden kabul edilebilir olduğunu düşünmektedirler. Ayrıca çocuk sahibi olamamak
evlilik kurumunu etkileyen önemli bir sorundur. The purpose of this study was to investigate the turkish people’s regard to In
Vitro Fertilizasyon (IVF) treatment. Performed by Akdeniz University public health
students, this survey was conducted in two different socioeconomic status quarters in
Antalya, Turkey during April 2005.
18 years and older were surveyed. A total of four hundred persons were
enrolled in this survey. Questionaires were answered completely.
The mean age was 37.5 years. Among all the participitants 61,20 %had
information about IVF while 6.80 %regard IVF treatment as something unknown. By
asking about infertility and IVF treatment among their relatives and acquaintances,
16 %had heard IVF treatment. Among the survey respondents 4.50 %have fertility
problems. If the participant's situation is thought to warrant IVF treatment only 83,38
%accepted. Instead of IVF treatment 22.30 %advocate adoption option. The negative
effect of childlessness on couples’marriage was thought to be 52,50 %. 44,10
%believes that IVF should be kept secret between couples and doctor and 27,80
%suggested that children born through IVF might not be told the fact. All
participants were asked about their attitudes to embryo freezing and oocyte and
sperm donation. 59,80 %had positive outlook for embryo freezing and 32,20
%accepted oocyte donation while sperm donation was only accepted in 20,50 %.
Additionally, reduction of multiple pregnancies was accepted in 75,80 %percent.
Turkish people accept IVF treatment, they have enough information about
it. When experienced IVF treatment most couples could accept it easily. Although
religious people may not accept the oocyte and sperm donation, many share the view.
Parenting, is an optional condition and childlessness can affect couples’ relationship.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [635]