Afyon Kocatepe Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi
Abstract
Araştırmada, Afyon Kocatepe Üniversitesi bünyesinde bulunan
Fakülte/Yüksekokul /Meslek Yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin
akademik özyeterlik inanç düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın evrenini, 2009–2010 eğitim öğretim yılında Afyon Kocatepe
Üniversitesi bünyesinde bulunan Fakülte/Yüksekokul/Meslek
Yüksekokullarında öğrenim gören 30.347 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemine ise tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 10910
öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin cinsiyeti ve birimi
hakkında bilgi almak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen “Genel
Bilgi Formu”, öğrencilerin akademik özyeterlik düzeylerini değerlendirmek
amacıyla da Jerusalem ve Schwarzer (1981) tarafından geliştirilen ve
Yılmaz, Gürçay ve Ekici (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan “Akademik
Özyeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilere ait demografik
bilgiler frekans ve yüzde değerleri olarak verilmiştir. Öğrencilerin akademik
özyeterlik ölçeği puanlarının cinsiyetlerine ve öğrenim gördükleri birime
göre değişip değişmediği ise t testi ve ANOVA testi ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin akademik özyeterlik inanç düzeyleri ile cinsiyet arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farkın olmadığı
belirlenmiştir. Öğrencilerin akademik özyeterlik inanç düzeyleri ile öğrenim
gördükleri birimler arasında ise istatistiksel açıdan anlamlı bir fark
bulunmuştur. Buna göre Teknik Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören
öğrencilerin akademik özyeterlik inanç düzeylerinin, diğer birimlerde
öğrenim gören öğrencilerden daha düşük olduğu sonucu ortaya çıkarılmıştır.