Nota Musiki Mecmuasının Tanıtımı ve Bu Dergide Yer Alan Alaturka Keman Dersleri Makaleler Dizisinin İncelenmesi
Abstract
Türk müziği eğitiminde ses eğitimi ve çalgı eğitimi (temel bilimler)
olmak üzere iki öğretim alanı bulunmaktadır. Bu öğretim alanlarının en
önemli unsurlarından biri çalgı eğitimidir. Mesleki uygulamalarda ve günlük
yaşantımızda en sık ihtiyacı hissedilen aracın çalgı olduğu görülmektedir. Bu
durum aynı zamanda mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda çalgı
eğitiminin önemini bir kat daha arttırmaktadır. Konservatuvarlarda verilen
çalgı eğitiminin esas amacı öğrencinin “sanatçı” olarak “ sanatına hâkim
bir birey” olarak yetiştirilmesidir. Öğrencinin çalgısına hâkim, yetkin ve
donanımlı olarak yetiştirilmesi için önceden oluşturulmuş, amaçları
belirlenmiş belirli bir programa ve hedefleri olan bir çalgı eğitimine ihtiyaç
duyulmaktadır. Özellikle Türk Müziği eğitimi veren konservatuvarların
açılması ile birlikte Türk Müziği çalgı eğitiminde bir takım değişim ve
gelişmeler olmuştur. Metotların yazılmaya başlanması, usta-çırak
ilişkisinden öğretmen-öğrenci ilişkisine yönelinmesi, eğitimin uzun yıllara
değil belli bir süreye sıkışması, meşk ortamından okul ortamına geçilmesi
gibi değişim ve gelişimler, metotlaşma, sistematikleşme, standartlaşma,
eğitim ve öğretimde birlik vb konularda daha çok düşünülmesi gerektiğini de
ortaya çıkarmıştır. Bu çalışma ile Türk müziği keman eğitimine yönelik ilk
çalışmalardan biri olarak tespit edilen Nota-Musiki Mecmuasında yer alan
keman dersleri incelenmiş ve önemli bir kaynağın yorumlanması
amaçlanmıştır. Araştırma; konusu ve içeriği itibariyle bu ve benzeri
çalışmalara örnek olması, kaynak teşkil etmesi ve yeni bilimsel çalışmalara
yön vermesi bakımından önem taşımaktadır. Voice traning and instrument training (basic sciences) are two
teaching area in Turkish Music Education. Instrument training is one of the
most important elements of this teaching area. The most frequently felt the
need for professional applications and daily life of the implement seen as
instrument. This situation also increases the importance of the instrument
training in music education institutions. The main purpose of instrument
training in conservatories educates the student as an “artist” “a master of
art”. To educate a student who is succesfull at instrument, competent and
equipped is needed a program that pre-established, the aims have been
identified and instrument training which have targets. Especially with the
establishing of Turkish Music conservatories have been a number of changes
and developments in Turkish Music instrument training. The changes and
the developments like methods begin to be written, transition from the
master-apprentice relationship to teacher-student relationship, shortening the
duration of training, the transition from “meşk” environment to school
environment revealed to should be thinking more about the matters of
methodical Works, systematization, standardization etc. In this study were
examined the violin lessons in Nota Music magazine identified as one of the
first studies of Turkish Music violin training and an important resource
interpretation is intended. This study is important as the subject and content
to be an example like this and similar studies, constitute a resource and
giving direction for new scientific studies.