Bir ve Birden Fazla Çocuğu Olan Annelerin Anne Sütü ve Emzirme Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması.
Abstract
Anne sütü bebeklerin sağlıklı büyüyüp gelişmesi için gerekli olan bir
besindir. Anne sütü ile beslenme de bebeklerin büyüme ve gelişmelerine uygun, tüm
beslenme şekilleri arasında en ideal beslenme seklidir. Emzirme anne ile bebek
arasında duygusal bağ kurulmasında çok önemlidir. Emzirmeye başlama alışkanlığı
ülkemizde yaygındır. Fakat ek gıdalara erken dönemde geçilmesi emzirmenin
sürekliliğini azaltmakta, bebeklerin anne sütünü alma süresini kısaltmaktadır.
Annelere anne sütü ve emzirmenin öneminin benimsetilmesi, doğru uygulama
becerilerinin kazandırılması gerekmektedir.
Bu çalışmanın amacı annelerin anne sütü ve emzirme hakkındaki bilgi
düzeylerinin belirlenmesi ve karşılaştırılması, anne sütü ve öneminin
vurgulanmasıdır.
Bu çalışmaya Kasım 2005- Ağustos 2006 tarihleri arasında Afyonkarahisar
Kocatepe Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi Kadın Doğum Kliniği’ne
ve Afyonkarahisar Zübeyde Hanım Doğumevi Kadın Doğum Kliniği’ne yeni doğum
yapan 300 anne dahil edildi. Çalışmaya dahil edilen bu grubun 150’sinin bir
çocuğu, 150’sinin birden fazla çocuğu vardı. Anket formu araştırmacı tarafından
geliştirilerek, annelerle doğumdan itibaren kırk sekiz saat içinde yüz yüze
görüşülerek veriler toplanmıştır. Araştırma verileri ki-kare testi ile
değerlendirilmiştir.
Bu çalışmada, annelerin yas gruplarına bakıldığında bir çocuğu olan annelerin
%46’sı 22–26 yas grubundayken birden fazla çocuğu olan annelerin de %35,3’ü aynı
yas grubundadır. Çalışmaya katılan her iki anne grubunun yasadıkları yer açısından
dağılımlarına bakıldığında bir çocuğu olan annelerin %24’ü köy ve kasabada ikamet
etmekte iken bu oran birden fazla çocuğu olan annelerde %29,3 bulundu. Bu
çalışmada, annelerin öğrenim durumlarına bakıldığında çogunluğunun eğitim
seviyesinin düşük olduğu tespit edildi. Annelerin gelir durumları
değerlendirildiğinde, bir çocuğu olan annelerin %41,3’ü alt düzey gelir grubunda
iken, birden fazla çocuğu olan annelerde ise bu oranın %51,3 olduğu saptandı.
Araştırmaya katılan ve bir çocuğu olan annelerden anne sütü ve emzirme konusunda
eğitim almayanların oranı %67,3 iken bu oran birden fazla çocuğu olan annelerde
%64 olduğu belirlendi. Her iki grup arasında anlamlı bir fark bulunmadı.(p> 0.05).
Bu çalışmada bir ve birden fazla çocuğu olan annelere bebeklerinizin doğru emdiğini
nasıl anlarsınız diye sorulduğunda bir çocuğu olan annelerin %60,7’si, birden fazla
çocuğu olan annelerin ise %57,3’ü sorulan soruyu doğru bilemedikleri görüldü, her
iki grup arasında anlamlı bir fark bulunmadı. (p>0.05).
Anne sütü ve emzirme konusunda sağlık çalışanlarının bilgilendirilmesi ve
hizmet içi eğitimlerle desteklenmesi, anne sütü ile beslenmenin ülke genelinde
yaygınlaştırılması için tüm toplumu kapsayacak şekilde eğitimlerle bilinçlendirilmesi
gerekir. Breast milk of mother is a neccessity for babies to grow healthy. The ideal
nourishment for the babies is the nourishment with breast milk of mother between
the other types. The breast feed constitutes the emotional relationalship between
mother and baby. The custom of starting to feed the baby with breast milk is very
common in our country. However, staring to feed the babies with additional food,
makes lessen the breast feeding continiuty and the period of babies to be fed by the
breast milk of mother shorter. It is very important that all the mothers should be
adopted by the idea of importance of feeding the baby with the breast. Milk of
mother and should be known the right way of applying it.
The aim of this work is to determine and compare the knowledge level of
breast milk of mother and to point out the importance of feeding the babies with it.
300 mothers who gave birth recently at the Zübeyde Hanım Birth Hospital and
Afyonkarahisar Kocatepe, Reserch and practice Hospital Clinic of birth department
in Afyonkarahisar, are ncluded to our research. 150 of them have one child, the rest
150 have more than one child.
The data was collected by interviewing the mothers face to face by
developing the form of this puplic survey by the reseacher. The data was utulized by
the test of che-square
In this study, it is seen that, 46 percent of the mothers who have one child are
22–26 years age group and 35,3 percent of the mothers who have more than one
child are in the same age group.
When it is reseached as the place of where the both mothers group live in, it
is found that 24 percent of the mothers who have one child live in villages or town
where 29,3 percent of the mothers who have more than one child live. When we
reseach the education of mothers, it is seen that the education level was determined
in the low level. When the income of mothers was recearch, it is determined that 41,3
percent of the mothers who have one child are in the low income group, and 51,3
percent of the mothers who have more than one child are in the same group. The
67,3 percent of the mothers who have one child and are included to this study, has
not received any information about baby feeding and breast milk and it is also seen
4
64 percent of the mothers who have more than one child and are included to this
study. There is not a big differances between both groups. (p>0.05) In this study, it is
asked to the mothers “How do you understant if your baby is fed on the right way
with the breast milk of mother?” 60,7 percent of the mothers who have one child and
57,3 percent of the mothers who have more than one child did not answer the
question correctly. There is not a big differences between both groups(p>0.05)
It is necessity to inform the employees in the health sector who give the
service about the breast milk of mother and feeding the baby with it and to support
with the education in the service and to give education to widespread the feding the
babies with breast milk of mother to all the community in the country.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [635]