Hemşirelerin Kan Transfüzyonlarına Yönelik Bilgi Düzeyleri ve Buna Eğitimin Etkisi
Özet
Bu araştırma hemşirelerin kan transfüzyonuna yönelik bilgi düzeylerini ve
buna eğitimin etkisini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Araştırmanın örneklemini Afyon Kocatepe Üniversitesi Ahmet Necdet Sezer
Uygulama ve Araştırma Hastanesinde çalışan 62 hemşire oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak 24 sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde Wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi, Mann Whitney U testi,
Anova testi ve T testi kullanılmıştır
Araştırmaya katılan hemşirelerin kan transfüzyonuna yönelik bilgi
puanlarının daha önce yapılmış çalışmalara göre yüksek olduğu saptanmıştır. Bu
sonuçta araştırma kapsamına alınan hastanede kan transfüzyonu komitesinin
bulunması, hemşirelerin büyük çoğunluğunun hemşirelik lisans ve yüksek lisans
mezunu olması, grup içerisinde daha önce kan transfüzyonuna yönelik hizmet içi
eğitim almış hemşirelerin bulunması etkili olmuştur.
Verilmiş olan kan ve kan ürünleri eğitiminin bütün bölümlerde hemşirelerin
bilgi düzeylerinde olumlu yönde bir artışa neden olduğu anket sonuçlarından
anlaşılmaktadır. Eğitim düzeyi ve çalışma süresi arttıkça kan transfüzyonuna yönelik
bilgi düzeyinin de arttığı saptanmıştır. Daha önce hizmet içi eğitim almış olan
hemşirelerin bilgi puanlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda; Hemşirelere kan
transfüzyonuna yönelik planlı, etkili ve sürekli hizmet içi eğitim verilmesi, verilen
hizmet içi eğitimlerin etkin olabilmesi, uygulamaya geçirilebilmesi ve hataların en
aza indirilmesi amacıyla, uygulamaya yönelik standardizasyon çalışmaları yapılması,
kan transfüzyonuna yönelik standardizasyon çalışmaları kapsamında kan
transfüzyonu takip formu geliştirilmesi, kan transfüzyonu komitelerinin kurulması,
kan transfüzyonu uygulamalarının en uygun şartlarda gerçekleştirilebilmesi için
hastanedeki teknik donanımın da buna uygun hale getirilmesi, hastanelerde çalıştırılacak hemşire kadrosunun seçiminde en az lisans mezunu hemşirelerin
bulunması önerilmiştir. This study was performed to define the level of knowledge of nurses about
blood transfusion and the effect of training into it. Sixty-two nurses working in
Afyon Kocatepe University Hospital existed the samples of the study. Wilcoxon two
related sample test, Mann Whitney-U test, Anova test and T test were performed for
statistical analysis.
The marks of knowledge about blood transfusion of nurses, detected highest
than the studies before. The existence of blood transfusion committee in that
hospital, the gradations of nurses which is mostly four-year faculty and master
degree the existence of nurses in the study group who were trained about blood
transfusion was effective to the reasons of those high marks of knowledge level.
Training about blood and blood products to the nurses caused in cause in the
knowledge level is understood from quarry results. İt is detected that knowledge
level about blood transfusion increases when graduation level and donation of
experience increase The marks of knowledge of nurses detected higher who had
post-graduate training.
Available findings suggest that: planned and continued and effective post
graduate education could be given the nurses, standardizations studies should be
performed with the aim of effective, practical post graduate education and least mal
practice, transfusion follow charts should be formed, blood transfusion committees
should be available for best conditions to perform blood transfusion, the graduation
level should be at least four year faculty for he selection of nurses who will work in
the hospital.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3891Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [635]