Cerrahi Servislerinde Hasta-Hemşire İlişkisinin Değerlendirilmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı Afyon Kocatepe Üniversitesi Ahmet Necdet Sezer
Araştırma ve Uygulama Hastanesi’nde çalışan hemşirelerin ve aynı hastanede yatan
hastaların ilişkilerinde yaşadıkları iletişim problemlerinin nedenleri hakkında görüş,
öneri ve beklentilerini belirlemektir.
Araştırmanın hemşire grubunu veri toplama süresince (1-30 Nisan 2004)
Afyon Kocatepe Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesinde cerrahi yoğun
bakım, dahiliye yoğun bakım, cerrahi servisi, kadın hastalıkları ve doğum servisi,
dahiliye ve göğüs servisinde çalışmakta olan ve araştırmaya katılmayı kabul eden
53 hemşire oluşturmuştur.
Araştırmanın hasta grubunu, veri toplama süresince (1-30 Nisan 2004) Afyon
Kocatepe Üniversitesi Ahmet Necdet Sezer Araştırma ve Uyulama Hastanesi dahili
ve cerrahi birimlerinde yatmakta olan ve araştırmaya katılmayı kabul eden ve
sınırlamalara uyan 90 hasta oluşturmuştur.
Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen anket formları
kullanılmıştır. Hemşire grubuna uygulanan anket 38 sorudan oluşmaktadır. Sorular
üç ayrı grupta düzenlenmiştir. 1. Grupta hemşirelerin kişisel özellikleri ile ilgili
sorular, 2. Grupta hemşirelerin hastalara karşı iletişimlerinde kullandıkları genel
tavır ve yaklaşımları ile ilgili sorular, 3. Grupta ise hemşire hasta ilişkisinde iletişim
engelleyen etkenlerle ilgili sorular yer almaktadır.
Hasta grubuna uygulanan anket 30 sorudan oluşmaktadır. Sorular iki ayrı
grupta düzenlenmiştir. 1. Grupta hastaların demografik bilgileri yer alırken, 2.
Grupta hemşirelerin hastalara karşı genel tavır ve davranışlarının hastalar tarafından
nasıl değerlendirildiğini hedefleyen ve hemşirelerin hastalarla iletişimini
geliştirmeleri için hasta görüşlerinin alındığı sorular yer almaktadır.
Verilerin değerlendirilmesi bilgisayarda SPSS (Statistical Package of Science)
programında gerçekleştirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde Ki Kare testi
uygulanmıştır.
Sonuç olarak hemşireler hastalarla ilişkilerinin genelde olumlu olduğunu ifade
etmişlerdir. Araştırma verilerine göre hemşirelerin bireysel özellikleri ile hastalara
karşı genel tavır ve yaklaşımları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Hemşire
hasta ilişkisinde iletişimi engelleyen etkenlerin başında kliniklerin fazla kalabalık
oluşu yer almaktadır.
Genel olarak hastalar hemşirelerin kendilerine karşı genel tavır ve
yaklaşımlarını olumlu bulurken, aralarındaki iletişimin de yeterli olduğunu
belirtmektedirler. Hastalar da kliniklerin kalabalık olması nedeni ile hemşirelerin
kendilerine yeterince vakit ayıramadıklarını düşünmektedirler. The aim of this study is to obtain view, recommendation and expectation of
nurses and patients about the reasons of comminucation problems in the relations
between nurses works in Afyon Kocatepe University Hospital and the patients who
treated in the same hospital.
The nurse group of research was consisted of 53 nurses who worked and
accepted to join the research, in Afyon Kocatepe University Hospital intensive care
unit, clinics of general surgery, gynecology and obstetrics, internal medicine,
pulmonary disease at the time interval of data collection (1-30 April 2004).
The patient group of research was consisted of 90 patients treated in Afyon
Kocatepe University Hospital, accepted to join the research and who had inclusion
criterias at the time interval of data collection (1-30 April 2005).
The method of data collection was questionnaire forms produced by
researcher.
The questionnaire form for nurses consisted of 38 questions. Questions
organised in three different sections. The questions were about demographic data
placed in to the 1st section, the questions were about general attitude and behaviors
of nurses to the patiens placed in to the 2nd section, the questions were about
obstacles of communication between nurse and patient relation placed in to the 3rd
section.
The questionnaire of patient group was consisted of 30 questions. Questions
organised in two sections. While demographic data was in 1 section, ın the 2nd
section, the questions aimed to evaluate patient view for improving the patient
nurse communication and general attitude and behavior of the nurses to the patients
was how evaluated by the patient.
SPSS (Statistica Package of Social Sciences) program was used for the
statistical analysis of data
Khi square test was used for statistical analysis. P<0,05 was considered statistically
significant.
Available data suggest that, the correlation between demographic data of
nurses and their attitude and behavior was statistically significant. One of the major
obstacle of the patient nurse communication was over-crowded of the wards. The
data from patients support these results. According to the patients and nurses, the
attitude and behavior of nurses were effected patient nurse communications
positively.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3942Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [635]