Ladd ve Profilet çocuk davranış ölçeği, akran şiddetine maruz kalma ölçeği ve resimli sosyometri ölçeği’nin dört yaş türk çocukları için geçerlik güvenirlik çalışmaları
Citation
Ogelman, Hülya Gülay; Körükçü, Özlem; Erten Sarıkaya, Hatice; Güngör, Hande; Ersan, Ceyhun (2015) Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Ladd ve Profilet Çocuk Davranış Ölçeği, Akran Şiddetine Maruz Kalma Ölçeği ve Resimli Sosyometri Ölçeği’nin Dört Yaş Türk Çocukları İçin Geçerlik Güvenirlik Çalışmaları. Cilt:17, Sayı:2, 2015, 109-129Abstract
Bu araştırmada, Ladd ve Profilet Çocuk Davranış Ölçeği (ÇDÖ), Akranların Şiddetine Maruz Kalma Ölçeği (AŞMKÖ) ve Resimli Sosyometri Ölçeği (RSÖ) olmak üzere akran ilişkileri ile ilgili üç ölçme aracının dört yaşındaki Türk çocuklar için geçerlik ve güvenirlik çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, Denizli il merkezinde okul öncesi eğitime devam eden dört yaş grubundan ÇDÖ ve AŞMKÖ için 300 çocuk, RSÖ için ise 166 çocuk olmak üzere iki örneklem grubu yer almıştır. Verilerin analizinde, ÇDÖ’nün geçerlik analizlerinde, yapı geçerliği olarak doğrulayıcı faktör analizi ve alt boyutlar arasındaki korelasyon incelenmiştir. İçerik geçerliğinde uzman görüşüne başvurulmuştur. AŞMKÖ ve RSÖ için geçerlik analizlerinden kapsam geçerliği gerçekleştirilmiştir. Üç ölçeğin güvenilirliğini belirlemek için iç tutarlılık katsayısı belirlenmiş, madde analizi işlemleri yapılmış, test-tekrar test güvenirlikleri tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, dört yaş grubu çocuklar için ÇDÖ ve AŞMKÖ’nün geçerli ve güvenilir ölçme araçları olduğu, RSÖ’nün ise geçerli bir ölçme aracı olduğu fakat güvenilir bir ölçme aracı olmadığı belirlenmiştir. In this study, validity and reliability analysis of three data collection instruments related to children’s peer relations namely Ladd & Profilet Child Behavior Scale (CBS), Victimization Scale (VS) and Picture Sociometry Scale (PSS) has been performed considering four-year-old Turkish children. The sample of the study consisted of 300 children for CBS and VS and 166 children for PSC respectively as two groups from four-year-old age groups attending pre-school in Denizli. While analysing data, for the validity analysis of CBS, confirmatory factor analysis was performed as construct validity and the correlation between subscales was examined. For content validity, an expert was consulted. For the validity analysis of VS and PSS, content validity was carried out. In order to determine the reliability of the scales, among the internal reliability analysis methods, coefficient of internal consistency, item analysis was carried out and test-retest reliability was determined. According to the results, for four-year-old children CBS and VS are valid and reliable instruments while PSS is valid but not reliable.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler DergisiVolume
17Issue
2Collections
- Cilt 17 : Sayı 2 [8]