Ortaokul 6.Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Eskişehir Örneği
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ortaokul altıncı sınıf sosyal bilgiler ders kitabının öğretmen görüşlerine göre; “cinsiyet”, “en son bitirilen eğitim kurumu”, “hizmet süresi”, “kitap seçim tercihi” değişkenlerine bağlı olarak incelenmesi ve değerlendirilmesidir.
Bu çalışma Eskişehir ili evreninde, merkezi 49 okul örnekleminde 151 sosyal bilgiler öğretmeninin katılımı ile 2015-2016 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Verileri toplamak amacıyla iki bölümden oluşan bir veri toplama aracı kullanılmıştır. Birinci bölümde öğretmenlerin kişisel bilgilerini öğrenmek amacıyla hazırlanmış sorular, ikinci bölümde ise bilimsel içerik, dil ve anlatım, görsel tasarım ve ölçme ve değerlendirme olmak üzere beş alt boyut yer almaktadır. Ölçekte öğretmenlerin görüşlerini tespit etmeyi amaçlayan toplam elli iki soru vardır.
Ölçekten elde edile veriler için t testi, Mann Whitney-U testi ve Kruskal Wallis-H testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda cinsiyet, öğrenim durumu, ders kitabı seçimi değişkenlerine bağlı olarak anlamlı fark bulunmazken; hizmet süresi değişkenine bağlı olarak öğretmenlerin, bilimsel içerik, dil ve anlatım, görsel tasarım öğeleri ve ölçme ve değerlendirme alt boyutuna ait sorulara vermiş oldukları cevaplarda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. The aim of this study is to review and evaluate the secondary school sixth grade social sciences textbook according to teachers' considerations and with regard to "the educational institution last mentioned", "the period of service" and "the textbook choice".
This study was performed in Eskisehir population at central 49 schools with participation of 151 social sciences teachers during 2015-2016 educational year. A survey consisting of five sections was applied as an evaluation form. In the first section, there are quations raised to get teachers' personal information, and in the second section scientific content takes place; the third section is about language and expression, in the fourth section there is visual design, and in the last one there are fifty-two questions about teachers' sonsiderations about assessment and evaluation.
For data obtained from the scale t test, Mann-Whitney U-test and Kruskal-Wallis H test. The results of the analysis, while answers of social studies teachers were not found significant difference of the scale depending on variables which are sex, education and textbook selection, it were determined significant difference of the scale depending on variables service duration.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]