Katlanılabilir vergi yükü ve belirleyicileri: Türkiye üzerine bir araştırma
Citation
Demir, İ . (2016). KATLANILABİLİR VERGİ YÜKÜ VE BELİRLEYİCİLERİ: TÜRKİYE ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA . Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 18 (2) , 79-87Abstract
Katlanılabilir vergi yükü, mükelleflerin vergilendirilebilir kaynaklarından gönüllü bir şekilde ödemeyi kabul ettikleri
vergi oranını ifade eder. Katlanılabilir vergi yükünün artması, vergilemenin operasyonel maliyetlerini azaltır. Bu
yüzden her ülke katlanılabilir vergi yükünü artırmak ister.
Bu çalışmada, katlanılabilir vergi yükünün düzeyi ve artış/azalış nedenleri araştırılmıştır. Bu amaçla, Türkiye
genelinde 1410 vergi mükellefi ile bir anket yapılmıştır. Elde edilen verilere göre Türkiye’de katlanılabilir vergi yükü
yaklaşık % 13’tür. Bu sonucu belirleyen faktörleri ortaya koymak için ordered probit regresyon analizleri yapılmıştır.
Regresyon analizi sonuçlarına göre Türkiye’de katlanılabilir vergi yükü üzerinde etkili olan en önemli faktörler kamu
harcamalarının algılanma şekli, vergi adaleti, sübjektif vergi yükü, ülkenin genel ekonomik durumu, şeffaflık algısı,
vergi ahlâkı, mükellefiyet süresi, eğitim seviyesi, verginin türü, vergi bilinç düzeyi, vatandaşlık bilinci ve geleneklere
bağlılıktır. Tolerable tax burden means the tax rate which the taxpayers accept to pay voluntarily from their taxable sources.
Increasing of tolerable tax burden reduces the operational costs of taxation. Therefore, every country wants to
increase the tolerable tax burden.
In this study, the level of tolerable tax burden and its increasing/decreasing reasons have been investigated. For this
purpose, a survey has been conducted with 1410 taxpayers in Turkey. Findings indicate, the tolerable tax burden is
13% in Turkey, approximately. The ordered probit regression analysis has been made to present the factors which
determine this result. According to results of regression analysis, the most important factors which are effective on
tolerable tax burden in Turkey are perception of public expenditures, tax fairness, subjective tax burden, general
economic position of the country, perception of transparency, tax morale, the duration of tax liability, level of
education, the type of tax, the level of tax awareness, the level of citizenship awareness and traditionalism level.
Source
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiVolume
18Issue
2URI
http://iibfdergi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2016/12/18_2_6.MAKALE.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/4691
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akuiibfd/issue/26566/519585
Collections
- Cilt 18: Sayı 2 [11]