An Education Kit Design for Lightning Protection of a Wind Turbine
Abstract
Among renewable energy sources, wind energy has drawn a great attention in last decade. Wind
turbines are usually installed at places with high altitudes because of the nature of the wind. In addition
to this, wind turbines have sharp blades. Due to these two features of wind turbines, they can be
exposed to lightning. Hence, lightning protection of wind turbines is a critical subject. In this study, an
educational kit is designed to demonstrate the lightning protection methods of wind turbine. By using
this kit, different receptor, conductor or types of placement of conductor can be examined. In this study,
design steps of the kit is presented in details. The educational kit is also tested under artificial lightning
which are generated in the high voltage laboratory and measurement results are presented. The
education kit is also used by students in a laboratory course to understand lightning protection of a
wind turbine. Yenilenebilir enerji kaynakları arasında son on yılda rüzgâr enerjisi büyük bir ilgi görmüştür. Rüzgâr
türbinleri genellikle rüzgârın doğası nedeniyle yüksek rakımlı yerlere kurulurlar. Buna ek olarak, rüzgâr
türbinleri keskin rotor kanatlarına sahiptir. Rüzgâr türbinlerinin bu iki özelliği nedeniyle rüzgâr
türbinlerinin yıldırıma maruz kalma riskleri yüksektir. Bu nedenle rüzgâr türbinlerinin yıldırımdan
korunması kritik bir konudur. Bu çalışmada, bir eğitim seti rüzgâr türbininin yıldırımdan korunma
yöntemlerini göstermek üzere tasarlanmıştır. Bu seti kullanarak, farklı toplayıcı tipleri, iletken tipleri
veya iletkenlerin yerleşim tipleri incelenebilir. Bu çalışmada, eğitim setinin tasarım aşamaları ayrıntılı
olarak sunulmuştur. Eğitim seti, aynı zamanda yüksek gerilim laboratuvarında üretilen yapay yıldırım
altında test edilmiştir ve ölçümler sunulmuştur. Eğitim seti, öğrencilerin bir rüzgâr türbininin yıldırımdan
korunmasını daha iyi kavramaları için bir laboratuvar dersinde de kullanılabilir.
Source
Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiVolume
17Issue
3URI
http://fenbildergi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/12/035202-946-953.pdfhttps://hdl.handle.net/11630/4827
Collections
- Cilt 17 : Sayı 3 [36]