Ürün Tercih Nedenlerinin Yüksek Fiyat Ödemeye Hazır Oluş Tutumları Üzerine Etkisi
Abstract
Tüketici davranışlarının oluşumu, birçok farklı faktörün etkisi ile şekillenen karmaşık, anlaması güç bir süreçtir. Tüketici ile ilgili kişisel faktörler, çevresel faktörler, ürün ile alakalı tüketici algılamaları gibi farklı etkenler tüketici kararlarında etkili olabilmektedir. Zamanla değişen ekonomik şartlar ve ürün çeşitlerindeki artış ile birlikte çok daha fazla tüketici profili oluşması olağandır. Çeşitliliğin ve alım gücünün artması farklı tüketici davranışlarını ortaya çıkarırken dikkatleri de üzerine çekmiştir. Günümüzde, ürün tercihindeki çeşitlilik ile beraber tüketicilerin farklı fiyatları da ödedikleri, bir ürünün geniş bir fiyat aralığında alıcı bulduğu görülmektedir.
Bu çalışmada, ürün tercih nedenlerinin, farklı fiyat aralıklarında tüketiciler için önem düzeyini belirlemeye yönelik anket 453 kişiye uygulanmıştır. Verilerin analizinde, Tekrarlı Ölçümler İçin Tek Faktörlü Varyans Analizi (Repeated Measures ANOVA), Bağımsız İki Grup İçin T-Testi (Independent Sample T-Test), Tek Faktörlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre; fiyat arttıkça ürün tercih nedenlerinin her birinin önem düzeyinin de arttığı tespit edilmiştir. Rahatlık ve dayanıklılık, her fiyat aralığında önem düzeyi en yüksek tercih nedenleri olarak görülmekle beraber, fiyat değişimlerinde ürün tercih nedenlerinin önem düzeylerinde de değişiklikler meydana gelmiştir. Ürün tercih nedenlerinden moda ve gösteriş ise her fiyatta önem düzeyi en düşük özellikler olarak göze çarpmaktadır. Yaş, cinsiyet, gelir gibi kişisel durumların da yer yer cevapları etkilediği gözlemlenmiştir. The formation of consumer behavior is a complicated, meaningful process that is shaped by the influence of many different factors. Various factors such as consumer-related factors, environmental factors, and product-related consumer perceptions can influence consumer decisions. With the changing economic conditions and product varieties over time, it is possible that many more consumer profiles will be formed. The increase in variety and purchasing power has also attracted attention when revealing different consumer behaviors. Nowadays, with the variety of product preferences, it is seen that consumers pay different prices and find a buyer in a wide price range of a product.
The questionnaire was applied to 453 people to determine the importance of product preference for consumers at different price ranges. In the analysis of the data, Repeated Measures ANOVA, Independent Sample T-Test and ANOVA were used.
According to the results of the research; it has been found that as the price increases, the importance level of each of the reasons for product preference also increases. Comfort and durability are considered to be the most important reasons for preference in every price range, but also the changes in the importance levels of the reasons for product selection in price changes. In terms of product preference, fashion and flair show the lowest importance level in each price. It has been observed that personal situations such as age, gender, income also affect responses locally. This is detailed in the conclusion section.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]