Mağaza Atmosferinin Marka İmajına Etkisi: Afyonkarahisar İlinde Giyim Mağazalarında Yapılan Bir Araştırma
Abstract
Günümüzde tüketim ve üretimin artması, rekabeti ciddi anlamda zorlaşmıştır. Sıkı rekabette şirketler çeşitli çalışmalarla farklılaşma yoluna gitmekte ve tercih edilebilirliklerini arttırmaya çalışmaktadır. Özellikle giyim mağazalarında karşımıza çıkan mağaza atmosferi kavramı, tüketicilere duyusal yollarla mağazada iyi ve keyifli vakit geçirmelerini sağlayacak, memnun bir şekilde mağazadan ayrılmalarına vesile olacak bir takım çalışmalar bütünüdür. Araştırmanın bir diğer bileşeni olan marka imajı ise basit anlamda, tüketicinin zihninde markaya ait oluşan tavır veya yargı olarak tanımlanabilir. Bu araştırmada, giyim mağazalarında oluşturulan mağaza atmosferinin marka imajına etkisi incelenmiştir. Mağaza atmosferi kavramı beş alt boyutta incelenerek, marka imajı alt boyutlarıyla olan ilişkisi incelenmiş, bu iki değişenin birbirlerini etkileyip etkilemedikleri araştırılmıştır.
İki değişken arasındaki ilişkiyi görmek amacıyla öncelikler tüketicilere anket yoluyla sorular sorularak, mağaza atmosferi ve marka imajına ilişkin bakış açıları sorulmuştur. Afyonkarahisar il sınırları içinde yapılan bu araştırmada 450 kişiye anket uygulaması yapılmıştır. Anket verilerinin analizi ile giyim mağazalarında atmosferin marka imajına etkisi çeşitli hipotezler yardımıyla incelenmiş ve veriler yorumlanarak, sonuca ulaşılmıştır. Ayrıca ankete katılan kişilerin demografik özelliklerinin marka imajını etkisi de araştırılarak, incelenmiştir. Nowadays consumption and production increase, competition is seriously difficult. Companies are intensely recruiting, trying to differentiate through various studies and trying to increase their preference. Especially, the concept of store atmosphere which is confronted in clothing stores is a whole of a series of studies that will provide consumers with good and pleasant time in sensible ways to leave the stores with pleasure. The brand image, which is another component of the research, can be defined in a simple sense as the attitude or judgment that belongs to the mark in the mind of the consumer. The concept of store atmosphere was examined in five sub-dimensions and the relationship between brand image sub-dimensions was examined and it was investigated whether these two alterations affect each other.
In order to see the relationship between the two variables, firstly the question was asked to the consumers through the questionnaire, and the aspects of the store atmosphere and brand image were asked. This research was carried out within the boundaries of Afyonkarahisar province with a survey of 450 people.
The results of the analysis of the questionnaire data and the effect of the atmospheric brand image on clothing stores were examined with various hypotheses and the results were interpreted. In addition, the effect of the brand image of the demographics of the respondents was also investigated.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]