dc.contributor.author | KILINÇ, Ahmet Sami; BAYBURA Tamer | |
dc.date.accessioned | 2019-01-18T06:46:46Z | |
dc.date.available | 2019-01-18T06:46:46Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | | en_US |
dc.identifier.uri | http://fenbildergi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2018/12/015505-991-999.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5147 | |
dc.description | Horizontal curves used in highway and railway transportation systems constitute critical points of
routes. An important point to increase comfort throughout the route and ensure safety is the
determination of the minimum curve radius. In the design stage of the horizontal geometry of a route,
radii that are smaller than predefined values must not be used. For this reason, the minimum curve
radius is one of the most important limit values that have to be considered in design. This value can be
calculated based on the limit values of superelevation, lateral acceleration, sight distance and rate of
change of lateral acceleration. In this study, as a criterion of comfort in the evaluation of route geometry,
the rate of change of acceleration was used to compute the minimum curve radius. Then, calculated
values were compared to the values calculated according to other criteria to determine the most suitable
curve radius for road-vehicle dynamics to ensure comfortable and safe transportation. According to the
results of several comparisons made at various speeds, forms and charts, the best criteria that can be
used at different project speeds were determined, and the use of horizontal curve values computed for
these criteria was recommended. | en_US |
dc.description.abstract | Karayolu ve demiryolu ulaşım sistemlerinde kullanılan yatay eğriler güzergahın kritik kesimlerini
oluştururlar. Güzergâh boyunca konforun artırılması ve güvenliğin sağlanması açısından üzerinde
durulması gereken önemli bir konu minimum eğri yarıçapının belirlenmesidir. Bir güzergahın yatay
geometrisinin tasarımı aşamasında, önceden belirlenen en küçük eğri yarıçaplarından daha küçük
yarıçaplar kullanılamaz. Bu sebeple, minimum eğri yarıçapı tasarımda dikkate alınması gereken en
önemli sınır değerlerden birisidir. Bu değer, dever sınır değerlerine, yanal ivme sınır değerlerine, görüş
uzunluklarına ve yanal sademe sınır değerlerine bağlı olarak hesaplanabilir. Bu çalışmada, güzergah
geometrisinin tasarımı aşamasında minimum eğri yarıçapını hesaplamak için sademe konfor ölçütü
kullanılmıştır. Daha sonra, hesaplanan değerler, konforlu ve güvenli ulaşımı sağlamak için yol-araç
dinamikleri için en uygun eğri yarıçapını belirlemek üzere diğer ölçütlere göre hesaplanan değerler ile
karşılaştırılmıştır. Farklı hızlarda, şekil ve grafikler üzerinde yapılan karşılaştırmaların sonuçlarına göre,
farklı proje hızlarında kullanılabilecek en iyi ölçütler belirlenmiş ve bu ölçütler için hesaplanan yatay eğri
değerlerinin kullanılması önerilmiştir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5578/fmbd.67762 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Sademe; İvme; Ulaştırma; Geçki Geometrisi; Yatay Eğri | en_US |
dc.title | Karayolu ve Demiryolu Yatay Eğri Tasarımlarında Sademe Konfor Ölçütünün İncelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Examination of the Rate of Change of Acceleration as Comfort Criterion in Highway and Railway Horizontal Curve Designs | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 18 | en_US |
dc.identifier.startpage | 991 | en_US |
dc.identifier.endpage | 999 | en_US |
dc.identifier.issue | 3 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |